välivuoden vaikutukset opintotukeen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

jimin-ssi

välivuoden vaikutukset opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja jimin-ssi » 29 Heinä 2020, 19:04

Hei!

Olen keväällä valmistunut kandiksi ja pidän nyt välivuotta. Olen nostanut myös opintolainat kandiopintojen ajalta. Tarkoituksena on jatkaa maisteriopinnoissa ulkomailla välivuoden jälkeen. Minulla on kuitenkin opinto-oikeus maisteriopintoihin kotimaisessa yliopistossa. Kannattaako tästä opinto-oikeudesta nyt luopua kokonaan, vai voiko sen pitää ikään kuin varalla välivuoden ajan, ja ilmoittautua poissa olevaksi? Miten tämä vaikuttaisi myöhempien opintojeni tukiin ja suoritusaikoihin?

Kela | opintotuki

Re: välivuoden vaikutukset opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Heinä 2020, 10:26

Hei jimin-ssi!

Opinto-oikeus asioissa sinun kannattaa kääntyä oppilaitoksesi puoleen.

Voit hakea opintotukea ulkomailla suoritettavaan maisteritutkintoon. Korkeakouluopintoihin myönnettävien tukikuukausien määrä on rajattu. Enimmäistukiajoista on kerrottu sivuillamme: www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistuki ... opinnoissa

Opintolainavähennyksen tai opintolainahyvityksen kannalta on huomioitava suoritusaika:
Opintolainavähennys tai opintolainahyvitys on mahdollinen, jos tutkinnon suorittaa määräajassa. Määräaika lasketaan sen mukaan, minkä laajuisen tutkinnon on suorittanut. Kela laskee, että opiskeluaika alkaa sen lukukauden alusta, jolloin olet ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikan missä tahansa korkeakoulussa. Opiskelija voi saada opintolaina vähennyksen tai -hyvityksen vain ensimmäisestä suorittamastaan tutkinnosta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi