Korkeakoulun aloittaminen, tuet

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

nadine

Korkeakoulun aloittaminen, tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja nadine » 30 Heinä 2020, 13:34

Moi, aloitan syksyllä korkeakoulussa, olen ollut koko tämän vuoden töissä miten tämä vaikuttaa minuun tukiin? Tarvitsen tukea syyskuusta joulukuuhun eli 4 kk tän vuoden aikana. Vaikuttaako se miten paljon olen tiennannut ennen kun olen ottanut koulupaikan vastaan (kesäkuu)? Vai onko niin että saan nyt siitä asti kun olen ottanut paikan vastaan (kesäkuu) Joulukuun asti tienata 19 408€ kun vaan tarvitsen tukea 4kk? Vai lasketaanko siitää asti kun otin koulupaikan vastaan?

Kela | opintotuki

Re: Korkeakoulun aloittaminen, tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 31 Heinä 2020, 10:01

Hei nadine!

Tulovalvonnassa jokaisen opintotuen saajan koko vuoden (1.1. - 31.12.) tuloja verrataan koko vuoden vuositulorajaan. Jos tulosi eivät ylitä vuositulorajaasi (19 408 euroa, jos nostat 4 tukikuukautta), Kela ei lähetä sinulle lainkaan takaisinperinnän päätösehdotusta.

Jos koko kalenterivuoden tulosi ylittävät vuositulorajan, sinun on huolehdittava siitä, että opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät seuraavan laskukaavan sisällä:
• 696 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 2 078 euroa x (opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä) (+ 232 euroa laskuvirhevara).

Eli opiskeluajan tuloraja olisi kohdallasi 4 x 696 (+232) = 3016 euroa.

Jos opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät laskukaavan sisällä, ennen aloittamiskuukautta saamasi tulot voivat olla miten suuret tahansa.

www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut

Opintotuen tulovalvonnan laskurilla voit myös itse arvioida tilannetta: www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1

Tuloja ei tutkita opintotukea myönnettäessä. Sinun tulee siis itse seurata, että tulot eivät ylitä tulorajoja. Jos vuoden lopussa huomaat, että tuloraja on ylittynyt, kannattaa tehdä opintotuen vapaaehtoinen palautus. Palautus on mahdollista tehdä seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä. Tuen maksun voi myös perua, jos ylityksen havaitsee jo syksyllä ja tälle vuodelle on vielä tulossa opintotukea.

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi