Vaihto yliopistosta AMK

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Lost and found

Vaihto yliopistosta AMK

Lukematon viesti Kirjoittaja Lost and found » 22 Loka 2020, 23:12

Hei,

Teen tällä hetkellä maisterintutkintoa yliopistossa. Valitettavasti koronan takia lähes kaikki pääaineeni kurssit peruutettiin ja en pysty etenemään tutkinnossani. Olen tehnyt tietojenkäsittelytieteen sivuaineeni opintoja, ja minulle heräsi ajatus siirtohausta AMK tradenomin tutkintoon.

Olen käyttänyt kaikki opintotukeni kandin suorittamiseen. Tietääkseni en enää saa opintotukea tai voi hakea opintolainaa jos teen vaihdon? Millaisia tukia voin tuossa asemassa hakea ja joudunko karanteeniin?

Jos minulta jää suorittamatta 5op vaihdon takia, tullaanko se perimään minulta tämän vuoden aikana?

Terveisin
Lost and found

Kela | opintotuki

Re: Vaihto yliopistosta AMK

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Loka 2020, 15:15

Hei Lost and found!

Jos aloitat kokonaan uudet opinnot, niin aiemmin korkeakouluun käytetyt tukikuukaudet vähennetään kokonaistukiajastasi. Jos opintotukioikeus tulee, niin silloin voit saada myös opintolainantakauksen. Tarkemmin en osaa palstalla vastata mikä tilanteesi on opintotukikuukausien osalta. Tarvittaessa ole yhteydessä asiasta henkilökohtaisesti joko asiointipalvelun kautta viestillä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Sivuiltamme löytyy lisätietoa: www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja

Opinnot edistyvät riittävästi, jos suoritat tukikuukautta kohti keskimäärin vähintään 5 opintopistettä ja jokaisen lukuvuoden aikana vähintään 20 opintopistettä mikä on vähimmäissuoritusvaatimus.

Jos haluat pienentää edistymisen seurannassa huomioon otettavien tukikuukausien määrää, voit perua tai palauttaa opintotukea. Jos et suorita lukuvuoden aikana vähintään 20 opintopistettä, sinun on peruttava tai palautettava koko lukuvuoden tuki. Huomioitahan ettei Kela seuraa yksittäisten kuukausien opintoja.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi