Opintotuki ja koulun keskeytys

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

tosihukassa

Opintotuki ja koulun keskeytys

Lukematon viesti Kirjoittaja tosihukassa » 25 Loka 2020, 22:02

Hei,

aloitin amk-opinnot vuosi sitten syksyllä. Viime keväänä minulle diagnosoitiin kuitenkin masennus. Opintojen alkaessa nyt syksyllä oloni on vain huonontunut eikä opinnot ole edenneet yhtään. Ala ei tunnu enää omalta eikä koronan aiheuttama etäopiskelu auta asiaa, joten olen harkinnut keskeyttämistä. Olen saanut opintotukea kahdelta kuukaudelta kesän jälkeen enkä ole vielä keskeyttänyt tukea. Peritäänkö tuet takaisin jos lopetan? Entä jos jään vain sairauslomalle masennuksen takia?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja koulun keskeytys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Loka 2020, 08:32

Hei tosihukassa!

Jos opiskelu ei ole tällä hetkellä mahdollista sairauden vuoksi, voit jäädä sairauslomalle. Jos sinulle myönnetään sairauspäiväraha, Kela lakkauttaa opintotukesi. Eli sairauspäivärahaa ja opintotukea ei voida maksaa samalta ajalta. Jos sairauspäivärahaa myönnetään samalle ajalle, jolta opintotukea on jo maksettu, opintotukea voidaan joutua perimään takaisin. Usein takaisinperittävä määrä vähennetään suoraan sairauspäivärahasta. Syksyltä maksettuja opintotukia ei peritä takaisin, jos et saa niiden ajalle sairauspäivärahaa.

Sairauspäivärahan hakeminen ja opintotuen lakkauttaminen on hyödyllistä senkin vuoksi, että opintotukikuukaudet eivät kulu siltä ajalta, kun saat sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahan saaminen hyväksytään myös opintolainahyvityksessä tutkinnon suoritusaikaa pidentäväksi syyksi.

Voit lukea lisää verkkosivuiltamme https://www.kela.fi/opintotuki-jos-sairastut

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi