Opintolainavähennys myönnetty. Nyt toinen opintolaina

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

MegatronSlayer666

Opintolainavähennys myönnetty. Nyt toinen opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja MegatronSlayer666 » 26 Loka 2020, 08:46

Hei! Valmistuin yliopistosta 2019 ja tuona aikana nostamaani opintolainaan myönnettiin opintolainavähennys.

Nyt jatkan opintoja ja olen nostamassa uutta opintolainaa. Tein hakemuksen pankille ja pankki suosittelin minulle, että en hakisikaan uutta lainaa, vaan jo olemassa olevaan lainaan lainaerän lisäystä. Pankki suositteli tätä vaihtoehtoa siksi, että tuolloin ei tulisi lainanhoitokuluja kahdelle eri lainalle.

Seuraavaksi kysyin pankiltani, että jos haen jo olemassa olevaan lainaan lainaerän lisäystä, vaikka kyseiseen lainaan on jo myönnetty opintolainavähennys, niin kuinka opintolainavähenys käyttäytyy tässä tapauksessa. Pankki ei osannut vastata opintolainavähennykseen liittyvissä asioissa, vaan kehoitti olemaan yhteydessä Kelaan.

Osaatteko vastata kysymykseen, että voinko ottaa olemassa olevaan opintolainaan lisää lainaeriä ja silti hyötyä minulle jo myönnetystä opintolainavähennyksestä, kun aikanaan alan maksaa kyseistä lainaa takaisin vai pitäisikö minun varmuuden vuoksi kuitenkin ottaa kokonaan uusi opintolaina, jotta en missään nimessä menettäisiä opintolainavähennyksen hyötyä?

Kiitosket vastauksesta etukäteen
Terv.
MegatronSlayer666

Kela | opintotuki

Re: Opintolainavähennys myönnetty. Nyt toinen opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Loka 2020, 11:44

Hei!

Opintolainavähennyksen kannalta sillä ei ole merkitystä, lisätäänkö uusi opintolaina vanhaan lainaan vai nostatko kokonaan uuden opintolainan.

Olet jo saanut päätöksen opintolainavähennyksestä, joten saat verotuksessa opintolainavähennyksen saamasi päätöksen mukaisesti sitten, kun lyhennät opintolainaa. Saamaasi päätöstä ei siis muuteta uuden opintolainan perusteella.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi