Opintotuen ottaminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Montakysymysta

Opintotuen ottaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Montakysymysta » 26 Loka 2020, 23:22

Hei!

Olen aloittanut opinnot tänä syksynä. En kuitenkaan nostanut opintotukea koska asuin ensimmäiset kuukaudet äitini luona. Saan asunnon kuitenkin marraskuun alussa.

Olen myös töissä opintojen ohella. Mietin miten kesällä tehdyt työt vaikuttavat opintotukeen? Myös lukukausien välissä olevien kesien aikaiset työt. Kesällä en nostaisi tukea ollenkaan. Keskeytyykö opintotuen maksaminen kesän ajaksi automaattisesti? Vaikuttavatko noiden kesäkuukausien (kesä-heinä ja puolikas elo) tulot opintotuen määrään? Olisiko järkevämpää hakea opintotukea lukuvuodelle kerrallaan?

Keksin kysymyksiä lisää mutta aloitan näillä!

jidirhhfdl

Re: Opintotuen ottaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja jidirhhfdl » 27 Loka 2020, 01:17

mikss kela täti on itse potilas

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen ottaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Loka 2020, 11:02

Hei Montakysymysta!

Opintojen aloittamisvuonna opintotuen tulovalvonta poikkeaa hieman sellaisesta vuodesta, jolloin olet kokovuoden opiskelija.

Kela vertaa ensin kokovuoden (tammi-joulukuu) tulojasi opintotuen vuositulorajoihin. Tässä tulee siis huomioiduksi myös kesän aikana saadut tulot. Jos vuosituloraja ei ylity, Kela ei lähde tutkimaan opiskeluajan tuloja sen tarkemmin. Vuositulorajat löydät sivulta: www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Jos vuosituloraja kuitenkin ylittyy, tulee sinun itse huolehtia, että opiskeluaikana saatujen tulojen määrä ei ylitä opiskeluajalle laskettavaa tulorajaa. Opiskeluajan tuloraja lasketaan kaavalla:
696 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 2 078 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä (+ 232 euroa)

Esimerkiksi, jos opiskeluaika alkaa syyskuussa ja opintotukea on nostettu vain kahdelta kuukaudelta, on opiskeluaikainen tuloraja 696 e * 2 + 2 078 e * 2.

Lisää aiheesta voi lukea osoitteessa:
www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi