Aikuiskoulutustuki ja opintotuki / Laskenta

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Ukkeli85

Aikuiskoulutustuki ja opintotuki / Laskenta

Lukematon viesti Kirjoittaja Ukkeli85 » 08 Huhti 2021, 13:39

Terve!

Olen saanut aikuiskoulutustukea marraskuusta 2019 lähtien.
Viimeinen aikuiskoulutustuen maksupäivä oli maaliskuu 2021.

Tein opintotukihakemuksen mutta rupesin miettimään, että miten opintotukeen vaikuttavat tulot lasketaan tapauksessa, jossa on aikaisemmin saanut aikuiskoulutustukea?

Vaikuttavatko 1.11.2019 - 31.3.2021 maksetut aikuiskoulutustuet miten 1.4.2021 alkavaan opintotukeen?
Tuo huhtikuun opintotuki minulle tuli jo. Nyt laskeskelen vuositulorajaa, että voinko ylipäätänsä nostaa opintotukea, tehdä töitä ja kuinka paljon sekä kuinka monelta kuukaudelta voin nostaa opintotuen. Miten opintuen laskenta menee tässä tapauksessa?

Kuuluvatko vuositulorajan laskentaan käytännössä vain 1.4.2021 eteenpäin ansaitut tulot, jolloin olen saanut myös opintotukea?

Kiitos jo etukäteen!

Terveisin,
Ukkeli85

Kela | opintotuki

Re: Aikuiskoulutustuki ja opintotuki / Laskenta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Huhti 2021, 16:54

Hei Ukkeli85!

Opintotuen tulovalvonta tehdään kalenterivuosittain eli tuloja seurataan ajalta 1.1.-31.12.

Seurannassa huomioidaan tulot tammikuun alusta alkaen, koska olet ollut opiskelija jo vuoden alussa. Sillä ei ole vaikutusta, että saat opintotukea vasta huhtikuusta alkaen. Vuoden alussa maksettu aikuiskoulutustuki pitää siis huomioidan vuositulojen yhteismäärässä.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi