Utkomststöd, FPA-terapins självriskandel

När får jag pengarna på mitt konto? Kan FPA bevilja en betalningsförbindelse som gäller på apoteket. Kan jag få en betalningsförbindelse till matbutiken? Betalar FPA elräkningen? Fråga och diskutera om vad allt som ingår i utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
purrmjau

Utkomststöd, FPA-terapins självriskandel

Oläst inlägg av purrmjau » 01 apr 2018, 15:30

Hej,

Jag går på terapi, nu ca. 1 gång/vecka och betalar enbart självriskandelen (22,4e/gång). Jag kommer att måsta ansöka om utkomststöd för maj, och undrar hur man går tillväga med betalningen av självriskandelen? Om jag ansöker utkomststöd för maj, ska jag fylla i när jag har terapi och sedan betalas allting åt mig på en gång, eller kan min terapeut ansöka om pengarna från FPA (så som till exempel apotekets betalningsförbindelse).

"Dessutom kan man godkänna självriskandelarna för sådan psykoterapi som ersätts som FPA-rehabilitering, klientavgifterna hos Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) och hälsovårdsavgiftens andel av studentkårernas obligatoriska medlemsavgifter."

Det kan ju vara krångligt om FPA betalar ut bara summan för en månad, låt oss säga 89,6e/månad - vad om jag har terapi bara 3 eller i stället 5 gånger?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd, FPA-terapins självriskandel

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 03 apr 2018, 09:52

Hej purrmjau,

det stämmer som du skriver att FPA kan godkänna självriskandelarna av rehabiliterande psykoterapi som beviljats som FPA-rehabilitering.

I utkomststödet ser man på de verkliga utgifterna och inkomsterna en person haft per månad. Smidigaste sättet i sådana här situationer är att i ansökan om grundläggande utkomststöd uppge de kostnader du har för dina terapibesök.
Till ansökan kan du sedan bifoga terapeutens räkning för besöken. I grundläggande utkomststödet styrs räkningarna till rätt månad enligt räkningens förfallodag. Detta betyder att du i din ansökan för maj månad kan bifoga sådana räkningar med förfallodag i maj.
Ifall du blir beviljat grundläggande utkomststöd kan FPA även betala din räkning direkt till faktureraren, ifall du så önskar.

Om du inte får räkning från terapeuten utan betalar din terapi t.ex per besök så kan du istället bifoga betalningskvitton. Utgifterna du har beaktas enligt de utredningar du sänder in, det betalas alltså inte automatiskt ut en fast summa.

Ifall du vill ha råd kring hur du fyller i din ansökan kan du gärna kontakta FPAs telefonservice. Du kan även besöka din lokala FPAbyrå eller själv boka en tid till FPA. Du kan boka telefontid eller tid för besök på byrån.

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!