Hyresgaranti

När får jag pengarna på mitt konto? Kan FPA bevilja en betalningsförbindelse som gäller på apoteket. Kan jag få en betalningsförbindelse till matbutiken? Betalar FPA elräkningen? Fråga och diskutera om vad allt som ingår i utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Lasse46

Hyresgaranti

Oläst inlägg av Lasse46 » 16 apr 2018, 12:57

Huset jag har hyresbostad i skall genomgå en stor grundrenovering och jag måste ha en tillfällig bostad i tre månader. Kommunen är villig att erbjuda en hyresbostad för tre månader under den tiden men skall ha två månaders hyresgaranti. Går det att få FPAs garanti för det. Kommunen var osäker på om FPA godkänner hyresgaranti i sådana fall eller om det är socialbyrån som skall utfärda den som förebyggande utkomststöd.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Hyresgaranti

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 16 apr 2018, 15:56

Hej Lasse46,

du kan även i den situation du beskriver ansöka om hyresgaranti från FPA. Gör ansökan i samband med ansökan om grundläggande utkomstöd, och lämna uppgifter om den tillfälliga bostaden och hyresgarantin som bilaga. Lämna gärna även en förklaring till varför du blir tvungen att tillfälligt flytta till annan adress.
Från vår hemsida hittar du mer informarion om hur man ansöker om hyresgaranti.

Jag önskar dig en trevlig kommande vår!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Lasse46

Re: Hyresgaranti

Oläst inlägg av Lasse46 » 16 apr 2018, 16:44

Tack för det Tanja. Det är fint att FPA även i tillfälliga udantagssituationer som denna nästa vinter kan ge hyresgaranti-intyg för tillfällig bostad då vattnet är avstängt under ca 2 månader i min hyresbostad.
Solig fortsättning på våren.