Takaisinmaksussa menetetty ennakonpidätys

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

Veera Vero

Takaisinmaksussa menetetty ennakonpidätys

Lukematon viesti Kirjoittaja Veera Vero » 12 Huhti 2022, 14:46

Hei,

Kysymykseni koskee edun takaisinmaksua ja sen verotusta. Sain maaliskuussa tukea, joka perittiin minulta takaisin huhtikuussa. Olen työtön, ollut sairauslomalla ja siirtynyt juuri työttömyysetuudelta kuntoutustuelle.

Sain maaliskuussa työttömyysetuutta 345 euroa, josta minulle maksettiin 276 euroa. Verotus työttömyysetuudessa oli 20%, vaikka verotusprosenttini on muutoin 0%. Sain nyt huhtikuussa takautuvasti toista etuutta, mistä syystä saamani työttömyysetuus perittiin minulta takaisin. Minulta perittiin täydet 345 euroa, vaikka käytännössä olin saanut vain 276 euroa. Erotus näiden summien välillä on 69 euroa.

Haluaisinkin tiedustella ihan peruskäytäntöä, eli miten tilanne on päätetty Kelassa viedä eteenpäin tällä tavoin? Maksettua veroako ei voi enää peruuttaa vaikka etuus (josta veroa on maksettu) onkin ollut aiheeton?

Saanko siis erotuksen 69 euroa takaisin veronpalautuksena elokuussa 2023?

Kyseiseen ongelmaan ei löydy vastausta sivuiltanne. Samoin on käynyt aikaisemminkin, mutta en terveydentilastani johtuen ole tuolloin ollut kykeneväinen ottamaan asiasta selvää.

Kiitos seikkaperäisestä selvityksestä vähemmän asioista ymmärtävälle!

Kela | perintä

Re: Takaisinmaksussa menetetty ennakonpidätys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 13 Huhti 2022, 15:08

Hei

Viestisi on siirretty Kysy työttömyysturvasta -keskustelupalstalle -> Työttömyysturva ja tulot.

Ystävällisesti
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

Veera Vero

Re: Takaisinmaksussa menetetty ennakonpidätys

Lukematon viesti Kirjoittaja Veera Vero » 09 Touko 2022, 09:11

Kela | perintä kirjoitti:
13 Huhti 2022, 15:08
Hei

Viestisi on siirretty Kysy työttömyysturvasta -keskustelupalstalle -> Työttömyysturva ja tulot.

Ystävällisesti
Rhea | Kela perintä
Verotus ja takaisinperintä koskee varmasti myös monia muita etuuksia työttömyysturvan lisäksi.