Takaisinperintä ongelma

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

always71

Takaisinperintä ongelma

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 07 Touko 2019, 16:22

Minulle maksettiin työmarkkinatukea lapsikorotuksella, josta lapsikorotus meni suoraan kelalle elatustukivelkaan. Myöhemmin minulle myönnettiin samalle ajalle sairauspäiväraha, josta perittiin työmarkkinatuki lapsikorotuksineen. Eli lapsikorotus otettiin ensin velkoihin työmarkkinatuesta, ja sitten vielä sairauspäivärahasta, ja molemmat samalta ajalta. Tähän haluaisin saada järkevän vastauksen. Kiitos.

Kela | perintä

Re: Takaisinperintä ongelma

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 08 Touko 2019, 08:14

Hei always71,

Lapsikorotus on ollut osa sinulle myönnettyä työmarkkinatukea. Kun lapsikorotus on kuitattu elatusapuvelkaan, se on lyhentänyt sinulla ollutta velkaa.

Kun sinulle on myöhemmin myönnetty sairauspäiväraha samalta ajalta, on koko työmarkkinatuki, myös siihen kuuluva lapsikorotus, tullut periä takaisin, jottei samalta ajalta oltaisi maksettu kahta etuutta yhtä aikaa.

Lapsikorotusta ei siis ole peritty takaisin kahteen kertaan.

Ystävällisin terveisin
Hilla | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 09 Touko 2019, 13:21

Minä ymmärrän että minulta perittiin takaisin saamani työmarkkinatuki, mutta vain siltä osin kun tosiasiassa sitä sain. Jos alunperin sairauspäiväraha olisi minulle myönnetty ei lapsikorotusta olisi voinut periä siitä. Eikö kaikessa yksinkertaisuudessaan voi laskee sen mukaan mitä minä olisin saanut sairauspäivärahaa jos se olisi minulle heti myönnetty vs. se mitä minä sain tällä tyyömarkkinasekoilulla. Siis taas yksinkertasesti sain vähemmän rahaa sen takia kun työmarkkinatuella kikkailtiin lapsikorotus mukaan laskelmiin, joka meni kelalle elatusapuvelkoihin. Kela otti suoraan ensimmäisen kerran lapsikorotuksen työmarkkinatuesta ajalta 21.11.2018-26.02.2019, sitten sain päätöksen sairauspäivärahasta 21.11.2018-26.02.2019 joka siis myönnettiin samalle ajalle, ja josta taas perittiin kelalle lapsikorotuksineen työmarkkinatuki. Oonko siis minä tyhmä kun minä vaan saan tuosta kaksi eri kertaa, ja ihan samalle ajalle? Oisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 09 Touko 2019, 14:48

Hei always71!

Hilla onkin jo aiemmassa viestissä vastannut sinulle samasta asiasta.
Työmarkkinatuen lapsikorotukset ovat vähentäneet sinun elatusapuvelkaasi.
Koska sairauspäiväraha on myönnetty samalle ajalle kuin työmarkkinatuki, on työmarkkinatuki lapsikorotuksineen pitänyt periä takaisin sairauspäivärahasta.
Lapsikorotusta ei ole peritty kahteen kertaan.

Ystävällisin terveisin

Airi | Kela perintä

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 09 Touko 2019, 20:30

On tämä ihme juttu jos yrittää asiaa selvittää niin vedotaan edellisiin vastauksiin,eikä edes näköjään lueta kysymystä ajatuksella. Kokeillaanpa näin: Minulle myönnettiin 21.11.2018-26.02.2019 sairauspäiväraha voiko minun elatusapuvelkani lyhentyä kelalle siitä huolimatta että sairauspäivärahasta ei saa lapsikorotusta josta kela voisi sitä ottaa velan lyhennykseen. Kiitos etukäteen.

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 11 Touko 2019, 04:12

Eli en saanut lapsikorotusta itselleni työmarkkinatuesta, joka myöhemmin muutettiin sairauspäivärahaksi josta taas ei myönnetä lapsikorotusta. Kaikista parasta tässä on se että oon asiasta puhunut useemman kelan työtekijän kans, mutta nyt vasta viime kerralla kun oli miestyötekijä niin häm sanoi että tämä kannattaa laittaa uudelleen tarkistettavaksi. Täältä kysyin ihan vaan sen takia että onko teidät käsketty puhumaan kaikki asiat kelan pussiin huolimatta siitä miten ne oikeesti menee. Toivottavasti on hyvä mieli kun jokainen ei jaksa, tai osaa pitää puoliaan. Haluaisin silti vastauksen minun kysymykseen. Kiitos.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 14 Touko 2019, 09:09

Hei always71,

Silloin kun sinulle on maksettu työmarkkinatukea, on Kelalla ollut oikeus kuitata lapsikorotus elatusapuvelkaan. Myöhemmin on käynyt ilmi, että työmarkkinatuen sijaan sinulle on kuulunut maksaa sairauspäivärahaa. Tästä samalle ajalle myönnetystä sairauspäivärahasta on tullut vähentää koko se summa, jota työmarkkinatukea oli jo myönnetty. Myös lapsikorotuksen osuus on ollut sinulle myönnettyä etuutta.

Jos sinulle olisi alun perin myönnetty sairauspäiväraha työmarkkinatuen sijaan, olisi sinulla nyt lapsikorotuksen verran enemmän elatusapuvelkaa. Jos elatusapuvelkaa ei olisi ollut, olisi lapsikorotus maksettu sinulle itsellesi. Nyt kun elatusmaksuja on ollut rästissä, on lapsikorotus käytetty lyhentämään näitä rästiin jääneitä elatusmaksuja. Lapsikorotus on siis ollut tuloa sinulle, se on vain käytetty suoraan sinun velkaasi.

Ystävällisin terveisin
Hilla | Kela perintä

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 14 Touko 2019, 14:26

Kävin tänään sosiaalityöntekijän puheilla tämän asian takia, ja hän sanoi että on tehnyt n. 20v. noita töitä eikä kertaakaan oo vastaavaa tullut vastaan. Hän soitti kelalle minun siellä ollessani, ja kun sinne soitti sosiaalityöntekijä, niin puheluun vastannut kelan työtekijä ei osannut vastata tähän asiaan ja myös ihmetteli ja kertoi laittavansa minulle soittopyynnön. Sosiaalityöntekijä sanoi myös kelan työtekijälle että toivoisi asian menevän lain, ja asetusten mukaan. Mukava kun vastasit näin kirjallisesti, niin on myös mustaa valkosella miten kelassa asiat päätetään, ja kenen edun mukaisesti yritetään eri kanteilta väsyttää ihmistä, ettei vaan jaksais ajaa omia etujaan. Kehotan ihmisiä etsimään sosiaalityöntekijöitä jotka auttavat kun kela ei kuuntele.

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 14 Touko 2019, 14:32

Tuohan on sairasta ajattelua että jos oisin saanu heti minulle kuuluvaa sairauspäivärahaa, niin minulla olisi enemmän velkaa kelalle. Tuossahan kerrot että päätös on tehty sen vuoksi että kela on saanu lyhennetty kyseistä elatusapuvelkaa rahasta josta ei oisi saanut sitä lyhentää, vaan se oli tarkoitettu minun elämiseeni. Olen miettinyt asian laittamista iltalehteen, ja jos laitan, niin pääset todennäköisesti myös sinne näillä asiantuntialausunnoilla.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 15 Touko 2019, 09:14

Hei always71!

Ikävä kuulla, että sinulle on jäänyt se tunne, ettei asiaasi ymmärretä tai huoltasi kuunnella. Se ei missään nimessä ole tarkoituksemme ja pyrimme vastaamaan mahdollisimman kattavasti. Täällä palstalla voi olla hankala pureutua yksityiskohtiin, joten onkin hyvä, että otitte yhteyttä myös sosiaalityöntekijän kanssa ja soittopyyntö jätettiin.

Perintäasia on joskus helpompi pukea sanoiksi esimerkkisummien ja kuvitteellisen tilanteen avulla, joten käytän tässä nyt täysin keksittyä yksinkertaistettua esimerkkiä.

Kuvitellaan, että olen sinulle velkaa 100 euroa. Saan etuutta 600 euroa, josta 100 euroa käytän tuon velan maksamiseen. Näin olemme kanssasi sujut, eikä velkaa enää ole. Sitten käykin niin, että minun täytyy palauttaa tuo saamani etuus, koska en ole siihen oikeutettu. Jos palauttaisin vain 500 euroa, jonka sain itse käyttööni, olisin ns. ilmaiseksi päässyt eroon velasta, joka minulla oli sinulle. Minun tulee sen vuoksi palauttaa 600 euroa.

Vaikka Kela on nyt sekä etuutta maksava, että velkaa perivä osapuoli, tilanne on samanlainen. Varmaankin sinulla oli toiveena se, että haluaisit mieluummin olla enemmän velkaa Kelaan, kuin että velkasi lyheni lapsikorotuksen verran? Valitettavasti asian muuttaminen niin ei ole mahdollista. Työmarkkinatuessa oleva lapsikorotuksen osuus on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatusta varten, joten sen periminen elatusapuvelkaan on normaali käytäntö. Perittyjä summia ei myöskään enää palauteta jälkikäteen.

Ymmärrän kyllä harmistuksesi siitä, että omaan käyttöösi olisi jäänyt enemmän varoja, jos maksussa olisi ollut heti etuus, josta ei olisi saatu perittyä lapsikorotusta. Meidän velvollisuutemme Kelassa on kuitenkin periä velkoja juurikin noiden mainitsemiesi lakien ja säädösten mukaisesti, etenkin lapsen etua ensisijaisesti ajaen.

Kun sinulle soittopyyntöösi vastataan, pääsette vielä tarkemmin käymään tilannettasi läpi.

Ystävällisin terveisin
Paula | Kela perintä