Takaisinperintä ongelma

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

always71

Re: Takaisinperintä ongelma

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 15 Touko 2019, 21:26

Mä ymmärrän tuon sun laskelman, ja noinhan se normaalisti menee. Nyt on kela töpänny siten että kun ei heti myönnetty sairauspäivärahaa, niin mulle maksettiin sitä työmarkkinatukea, josta normaalisti kyllä menis ihan oikein elatusapuvelkoihin lapsikorotus, MUTTA kun minulle myönnettiin lopulta sille ajalle sairauspäiväraha josta ei voi periä mitään elatusapuvelkoihin, niin kelalle lyhennetty elatusapuvelka tulis maksaa mulle.
Eikö minun kuulu saada sen verran tiettyä etuutta mitä on määrätty tietylle ajalle, eli tässä tapauksessa sairauspäiväraha 21.11.2018-26.02.2019 ja josta ei voi mitään vähentää, vai ymmärränkö sun pointin että kelan voi pitkittää tietyn etuuden maksua jotta voi saada sitä kautta lyhennettyä asiakkaan velkaa. Eli kela pystyi työmarkkinatuesta ottamaan elatusapuvelkaan lapsikorotuksen, jota se ei ois voinu tehä sairauspäivärahasta. Ihan kätevää sinänsä mutta meneekö oikein? Haluaisin vielä tähän ihan selkokielellä vastauksen. Kiitos, ja anteeks. :)

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 16 Touko 2019, 00:02

Hauskinta tässä kaikessa on se että minulla tulee sairauspäivät täyteen, ja sitten pitäis hekea taas työmarrkinatukea sille aikaa kunnes saan kuntoutustukipäätöksen.

Eli jos ajatellaan että saisin kuntoutustukea 600e/kk. ja työmarkkinatukekea lapsikorotuksella 600e/kk. josta elatusapuvelkoja lyhennetään 90e/kk. eli työmarkkinatuesta mulle jäisi käteen 510e/kk.

Summa summarum saan 90e/kk. vähemmän koska kuntoutustukipäätöstä ei saa alkamaan heti kun sairauspäiväraha loppuu.

Kuka pärjää 90e/kk. tällä kaavalla. Vaikka tiedetään että työmarkkinatuki kumoutuu kuntoutustukipäätöksen tultua, maksan siitä 90e.kk.

Tätä oon yrittäny selittää monella eri tavalla. Tänään viimeksi sain kelalta puhelun asiasta, ja puhelimessa ollut henkilö ei voinut ottaa kantaa asiaan muuta kun sairauspäivärahan osalta. Menin sen jälkeen kelalle jossa asiakaspalvelija kertoi ettei uskalla/pysty asiaan puutua koska on asiakaspalvelija. Kun kysyin miten voin saada kaksi eri ihmistä puhelimeen ketkä voi yhdessä päättää tästä asiasta koska tähän kuuluu työmarkkinatuki ja sairauspäiväraha niin mulle laitettiin taas vaan soittopyyntö sairaupäiväraha-asiantuntijalle, ja tätä samaa rataa on jatkunu monta kuukautta. Ei tiedä itkeekö, vai nauraa, mutta periksi en anna. Ensin olin rahojen perään, mutta nyt tästä on tullu jo periaatekysymys.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 17 Touko 2019, 08:13

Hei always71!

Kiitos viesteistäsi.

Kerroit toivovasi, että tapaukseen perehtyisi joku, joka voi asiasta päättää. Minun nähdäkseni tässä ei valitettavasti ole sellaista vaihtoehtoa, että voitaisiin päättää toimia toisin. Elatusapuvelkaan perittyjä summia ei voida palauttaa.

Puhelimessa asia varmasti selviää vielä tarkemmin.

Toivottavasti perintäasia ei liiaksi vaivaa mieltä ja pääset nauttimaan aurinkoisesta viikonlopusta.

Ystävällisin terveisin
Paula | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 17 Touko 2019, 09:24

Siis ymmärsinkö nyt oikein etten saa sulta vastausta mun kysymykseen, vaan välttelit sen aika kömpelösti kertomalla sun toiveista selvittää asia puhelimessa, ja kertovasi hyvistä ilmoista. Toivoisin edelleen vielä vastausta mun viestiin. Viestissä minkä laitoin, summat oli kuvitteellisia, mutta niistä ymmärtää paremmin mitä tarkotan. Ymmärtääkseni saat tästä ihan palkkaa että vastaat ihmisten ongelmiin, ja autat niiden selvittämistä, joten odottasin nyt vastausta siihen mun kysymykseen mihin et vielä vastannut. Kiitos etukäteen. :)

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 17 Touko 2019, 09:39

Kerroit vielä ettei minulta perittyä lapsikorotusta elatusapuvelkaan voida palauttaa, niin jäi epäselväksi.
A) mikä sen estää jos kela on tehny virheen.
B)Onko virhe tapahtunu, jotta voin saada tässä todisteen että ette myönnä kelan virhettä.
C) Minkä takia asiaa välttelee useampi kelan työtekijä ympäripyöreillä asioilla.

Vastaus ei voi olla että rahoja ei voida palauttaa, näissä asioissa on kyllä tietyt pykälät minkä mukaan mennään, mutta niitä mulle ei oo kertaakaan kerrottu, eikä perusteltu niinku minä pystyn perustelemaan monelta eri kantilta miksi olen oikeassa. Voiko sairauspäivärahasta periä lapsikorotusta elatusapuvelkaa, ja se on perimmäinen kysymys.

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 17 Touko 2019, 09:42

Mutta haluaisin nyt siis tyhjentävän vastauksen pykälien mukaan suomennettuna selkokielelle, vaihe vaiheelta, niinku minäkin tein.

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 17 Touko 2019, 10:14

Kuulemisen perusteella kuittaus voidaan tehdä samasta etuudesta, josta liikamaksu on syntynyt
sekä toisesta saman lain perusteella maksettavasta etuudesta. Näin ollen sairausvakuutuslain
mukaisen etuuden (esimerkiksi sairauspäivärahan) liikamaksu voidaan kuitata toisesta
sairausvakuutuslain mukaisesta etuudesta (esimerkiksi äitiyspäivärahasta).
Lisäksi liikamaksu voidaan kuitata kuulemisen perusteella myös sellaisesta etuudesta, joka
voidaan rinnastaa etuuteen, josta liikamaksu on syntynyt tai muuhun saman lain perusteella
maksettavaan etuuteen. Rinnastettavana etuutena pidetään yleensä samaa lajia olevaa tai
samanlaisesta perusteesta johtuvaa etuutta

always71

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 17 Touko 2019, 10:22

Muusta kuin samasta tai rinnasteisesta etuudesta liikamaksu voidaan kuitata vain, jos
etuudensaaja/ hänen edustajansa on antanut siihen suostumuksen.

Nuo kaks viimestä kappaletta on kopiot pykälistä minkä mukaan mennään. Onko siis työmarkkinatuki rinnastettava etuus sairauspäivärahaan. Minusta ne on ihan vastakkaiset etuudet.

always71

Kysy kelasta ongelma

Lukematon viesti Kirjoittaja always71 » 18 Touko 2019, 00:13

Lueskelin muittenki ongelmia ja tosi monelle oli ongelmaan vastaus soittopyyntö kelan asiantuntijalle, tai linkki kelan sivulle. Oonko ymmärtäny väärin tän palstan tarkotuksen koska oon aatellu ja lukenut että te ootte kelan asiantuntijoita, mutta ette ota ite ongelmiin kantaa vaan sysäätte ne eteenpäin, ja tätä samaa tekee puhelinihmiset kelassa. Mulla esim. tapaus joka koskee työmarkkinatukea, sairauspäivärahaa, ja lapsikorotuksen perintää sairauspäivärahasta. Asiaa on palloteltu kelassa ihmiseltä, ihmiselle, ja jokainen heistä yksistään voi hyvällä omallatunnolla sanoo ettei pysty sanomaan kun esim työmarkkinatukea koskeaan aiheeseen, ja niin mennään ees takas virkailijoitten välissä. Parhaimmillaan olin kolmen eri virkailian kanssa puhelimessa samana päivänä, eikä asia edenny mihinkään.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 21 Touko 2019, 12:55

Hei always71,

Kysy Kelasta –palstalla emme pysty käsittelemään henkilökohtaisia tietoja, joten kysymyksiisi vastaaminen on hieman haastavaa. Ohjeita ja neuvoja voidaan antaa vain yleisellä tasolla eikä tapauskohtaisiin yksityiskohtiin päästä tarkemmin käsiksi.

Viittasit aikaisemmassa viestissä samasta- tai rinnasteisesta etuudesta kuittaamiseen. Tuo kyseinen ohje koskee eri tilannetta, kuin jollaisesta olet kertonut. Tuo kuittausohje koskee esimerkiksi sellaisia tilanteita, joissa asiakkaalla ei ole ollut oikeutta työmarkkinatukeen työskentelyn takia. Kertomassasi tilanteessa on ollut kyse niin kutsutusta regressimenettelystä, sillä samalla ajalle on myönnetty takautuvasti toinen etuus. Tästä regressimenettelystä säädetään työttömyysturvalaissa (TTL 11 luku 14 §:ssä).

Työttömyysetuuden lapsikorotuksen periminen elatusapuvelkaan perustuu sekin työttömyysturvalakiin. Työttömyysetuuden lapsikorotus maksetaan Kelalle sen pyynnöstä lapsen elatukseen käytettäväksi siltä ajalta, jolta Kela maksaa lapselle elatustukea työttömyysetuuden saajan laiminlyötyä elatusvelvollisuutensa (TTL 11 luvun 9 a §).

Jos Kelan menettely on mielestäsi lainvastaista tai virheellistä, voit tehdä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. Lisätietoa kantelusta löydät osoitteista http://www.oikeusasiamies.fi ja http://www.okv.fi/fi/

Kuten sanottu, ei tällä palstalla valitettavasti pystytä yksityiskohtaisesti käsittelemään henkilökohtaisia tilanteita. Jos tilanteessa on vielä epäselvyyttä, voit olla yhteydessä Kelan puhelinpalveluun tai lähettää viestin Kelan asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Hilla | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi