Perinnän vaikutus veronpalautuksiin

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

Pohdinpahan

Perinnän vaikutus veronpalautuksiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Pohdinpahan » 21 Touko 2019, 16:29

Hei

Olen saamassa vuodelta 2018 veronpalautuksia. Minulla on myöskin meneillään vuoden 2018 opintotuen takaisinmaksu, jota maksusuunnitelman mukaisesti maksan elokuuhun saakka. Mieleeni tuli sellainen, että kun palautan kyseisiä opintotukia ja Kela ilmoittaa asian Verohallintoon, niin onko mahdollista, että tulen saamaan lisää veronpalautuksia, kun kyseiset palautetut tuet vähennetään koko vuoden ansiotuloistani? Jos asia toimii tällä tavalla, niin Kela ilmeisesti ilmoittaa kaikki tiedot Verohallinnolle ja minun ei tarvitse itse tehdä mitään?

Olen myöskin tänä keväänä maksanut vuoden 2017 opintotukia takaisinperintänä. Tässäkin tapauksessa palautetut tuet vähenevät vuoden 2017 ansiotuloistani ja näin ollen mahdollisesti vaikuttavat myös veronpalautusten määrään. Osaatko sanoa, milloin tällaiset ylimääräiset veronpalautukset vuodelta 2017 maksettaisiin?

En tiedä, ajattelenko liian monimutkaisesti, mutta päätinpä nyt kysyä. Toivottavasti osaat vastata, vaikka jotkut kysymykseni koskevatkin varmaan enemmän Verohallintoa.

Kela | perintä

Re: Perinnän vaikutus veronpalautuksiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 22 Touko 2019, 13:20

Hei Pohdinpahan!

Kiitos hyvästä kysymyksestä. Asia on juuri niin kuin arvelet; Kela ilmoittaa asian verohallinnolle eikä verovelvollisen tarvitse itse huolehtia asiasta.

Takaisin maksettu opintotuki huomoidaan verotuksessa sinä vuonna, jona takaisin perittävä määrä on maksettu.
Esimerkiksi vuoden 2017 opintotuen tulovalvonnan palautukset, jotka on maksettu vuoden 2019 aikana huomoidaan vuoden 2019 verotuksessa.

Jos takaisin maksaminen tapahtuu samana vuonna kuin opintoraha on maksettu, tai niin aikaisin seuraavan vuoden puolella, että se voidaan huomioida vuosi-ilmoituksella, takaisin maksettu määrä huomioidaan opintotuen alkuperäisen maksuvuoden verotuksessa.

Veronpalautukset maksetaan heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana. Valtaosalle verovelvollisista veronpalautus maksetaan elokuussa.
Osoitteesta http://www.vero.fi voit selvittää oman veronpalautuksesi määrän.

keväisin terveisin

Airi | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi