Asumistuen takaisinperintä

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

EA123

Asumistuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja EA123 » 15 Elo 2019, 10:27

Hei,

Minulla on asumistukea takaisinperinnässä. Syy takaisinperintään on entisen avopuolison liian suuret tulot, joita emme huomanneet ilmoittaa kelaan. Asumistuki oli siis myönnetty ruokakunnalle eli meille yhteiseen talouteen.
Miksi vain minä olen takaisinmaksusta vastuussa? Tuki oli haettu siis minun nimellä, koska yhteinen asumistuki haetaan vain toisen nimellä. Ymmärrän, miksi takaisinmaksua suoritetaan, mutta miksi sitä peritään vain yhdeltä ruokakunnan henkilöltä?

Kela | perintä

Re: Asumistuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 15 Elo 2019, 13:17

Hei EA123!

Takaisinperintää voidaan periä vain yhdeltä velalliselta kerrallaan. Jos sinä olet takaisinperinnän päävelallinen, sinulta peritään takaisinperintää ensin. Jos sinulta ei saada takaisinperintää perittyä, jatkamme perintää yhteisvastuulliselta. Molemmat hakijat ovat siis vastuussa takaisinperinnästä.

Lisätietoa takaisinperinnästä löydät Kelan nettisivuilta kohdasta Etuuksien takaisinperintä. Voit myös lähettää viestiä Kelan perintäkeskukseen asiointipalvelun kautta tai soittaa perintäkeskukseen puhelin 020 634 4940.

Syysterveisin
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi