Takaisinperintä, maksuhäiriömerkintä

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

kaye74n

Takaisinperintä, maksuhäiriömerkintä

Lukematon viesti Kirjoittaja kaye74n » 12 Loka 2019, 14:38

Hei

Minulle on tehty päätös asumistuen takaisinperinnästä. Päätöksessä lukee, että jos en maksa summaa takaisin eräpäivään mennessä, sitä aletaan periä takaisin pidättämällä 1/3 minulle tällä hetkellä maksettavasta asumistuesta niin kauan (pari vuotta ainakin) kunnes velka on maksettu. Jos annan tapahtua näin, saanko siitä maksuhäiriömerkinnän?

Asumistukeeni tehtiin vuositarkastus kesällä 2018. Laskennassa käytettiin keskiarvotuloa, koska olen vakituisessa työssäni 2,5kk lomautettuna joka kesä, ja tarkistus tehtiin lomautuksen aikana, mutta vuodeksi eteenpäin.

Muutin toiseen vuokra-asuntoon 5kk myöhemmin, mutta unohdin pyytää uutta asumistuen tarkastusta. Asumistukeni tarkastettiin muuton perusteella kuitenkin uudelleen, kun unohdus kävi ilmi. Tällä kertaa laskennassa ei käytetty keskiarvotuloa, koska lomautukseni oli ohi ja seuraavaan lomautukseen oli vielä yli 3kk aikaa, eli tuloni pysyivät seuraavat 3kk samoina. Muuton perusteella tehdyn tarkastuksen mukaan minulle oli siis maksettu liikaa asumistukea muuttopäivästä alkaen (yht. ~300e).

Aion valittaa päätöksestä. Olen muuttanut samanlaisena ajankohtana pari vuotta aiemmin, ja tein silloin asumistuen tarkastuksen. Tilanteeni oli silloin ihan sama, olin keskellä 9,5kk työjaksoa, mutta 2,5kk elomautus oli pari kuukautta sitten päättynyt ja uudelleen tiedossa seuraavana kesänä. Asumistukeani ei silloin laskettu muuton takia tehdyssä tarkastuksessa! "Vakituisia tuloja" ei otettu muuton perusteella tehdyssä päätöksessä huomioon sillä perusteella, että asumistukeni olisi laskenut, vaikka asumiskustannukseni nousivat (niin kuin nytkin), eikä tuloissani ollut todellisuudessa tapahtunut mitään muutosta. Eli asumistukeni laskettiin silloin keskiarvotulojen perusteella, vaikka tuloni jatkuivat samanlaisina vielä yli 3kk muuttopäivästä. Oliko tämä päätös virheellinen? En osannut kyseenalaistaa päätöstä silloin. En uskalla liittää vanhaa päätöstä valitukseeni. Jos käy ilmi, että aikaisempi päätös oli virheellinen, joudun(ko?) maksamaan satoja euroja takaisin siltäkin ajalta?

Kela | perintä

Re: Takaisinperintä, maksuhäiriömerkintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 14 Loka 2019, 11:31

Hei kaye74n!

Maksuhäiriömerkintää ei tule, vaikka velkaa perittäisiin vähentämällä suoraan asumistuesta. Tämä on näppärä ja hyväksytty tapa lyhentää velkaa. Jos myöhemmin jostain syystä lakkautat asumistuen, varmista silloin onko velkaa vielä jäljellä ja ota meihin yhteyttä. Voimme sitten sopia, miten maksaisit loppusumman.

Kysymyksesi asumistuen tarkistuksesta ja aiemman päätöksen virheellisyydestä onkin hieman kinkkisempi. Jotta voisimme tarkemmin arvioida tilannettasi, meidän pitäisi tarkemmin tutustua aiemman päätöksen tietoihin. Muutto on aina peruste tuen tarkistamiselle ja sen yhteydessä tulot tulisi huomioida muutosajankohdasta eteenpäin. Jos tulot jatkuvat vähintään 3 kuukautta samanlaisina tarkistuksesta eteenpäin, tuki tulisi laskea jatkuvilla tuloilla.

Kerroit, ettet uskalla liittää vanhaa päätöstä valitukseen. Ymmärrän huolesi, mutta jos valituksesi käsittely edellyttää aiemman päätöksen tietojen tarkastelemista, niitä tutkitaan joka tapauksessa. Myös siis riippumatta siitä liititkö päätöstä itse mukaan vai et. Vanhat päätökset ovat käytettävissämme myöhempää tarkastelua varten.

On totta, että joskus voi käydä niin, että jokin päätös on virheellinen ja tukea on maksettu liikaa. Näissä tilanteissa mm. liikamaksuun johtaneet syyt otetaan huomioon perintäpäätöstä antaessa ja tapauskohtaisesti harkitaan voitaisiinko esimerkiksi osittain luopua summan takaisinperinnästä.

Toivottavasti näistä neuvoista oli apua. Voisin suositella sinua soittamaan asumistuen linjalle numeroon 020 692 201, jos jokin asiassa mietityttää ja haluaisit keskustella tarkemmin.

Ystävällisin terveisin,
Paula | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi