Maksusuunnitelman erän maksaminen myöhässä

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

Pienetpojat

Maksusuunnitelman erän maksaminen myöhässä

Lukematon viesti Kirjoittaja Pienetpojat » 01 Joulu 2019, 00:32

Hei,

Minulle kävi unohdus opintotuen takaisinperinnän maksusuunnitelman kanssa ja maksoin yhden kuukauden maksuerän vasta 3 viikkoa eräpäivästä. Nyt kuukausi eräpäivästä sain ulosotolta kirjeen jossa peritään koko loppusummaa kerralla. Miksi en saanut yhtäkään maksumuistutusta Kelasta? Noin vuotta aiemmin olin saanut maksumuistutuksia aiheetta liittyen takaisinperintään Kelan virheen takia. Niitä tuli silloin monen monta kappaletta ja nyt kun oikeasti unohdin eräpäivän niin asia meni suoraan ulosottoon 3 viikossa. Eikö ole enää mitään mahdollisuutta palata takaisin maksusuunnitelmaan? Se oli itselleni erittäin sopiva vaihtoehto ja olin maksanut suunnitelman mukaisesti jo yli puolet eristä, kunnes unohdin yhden erän. Lisäksi olen siis maksanut sekä erääntyneen kuukauden, että seuraavan kuukauden Kelaan, mutta ulosotto perii myös näitä summia. Joudunko siis maksamaan ne maksuerät tuplana, koska menin maksamaan ne suoraan Kelaan?

Kela | perintä

Re: Maksusuunnitelman erän maksaminen myöhässä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 03 Joulu 2019, 07:49

Hei Pienetpojat!

Kiitos viestistäsi. Ihan suoraan en osaa vastata kysymykseesi mikset ole saanut yhtään maksumuistutusta Kelasta. Sinulle lähetetyt maksukirjeet löydät asiointisivuiltasi kohdasta Perintä/Kirjeet. On ehkä parempi, että lähetät Kelan perintäkeskukseen viestiä asiointipalvelun kautta ja kysyt lähetetyistä kirjeitä.

Kela antaa takaisinperinnästä takaisinperintäpäätöksen, jossa on kertamaksun eräpäivä. Jos et pysty maksamaan perintää kertamaksuna, voit ehdottaa perintään maksusuunnitelmaa Kelan asiointipalvelussa kohdassa Perintä/Ehdota maksusuunnitelmaa. Perinnästä lähetetään yleensä kertamaksukirje, ensimmäinen maksukehotus ja toinen maksukehotus, siis vain 3 kirjettä. Toisen maksukehotuksen jälkeen, jos asiakas ei noudata maksusuunnitelmaa, takaisinperintä voidaan lähettää ulosottoon ilman erillistä ilmoitusta. Tästä menettelystä pitäisi olla maininta sinulle lähetetyssä maksukirjeessä. Jos takaisinperintä lähetetään ulosottoon siksi, ettet ole noudattanut maksusuunnitelmaa, perintää jatketaan ulosoton kautta. Siksi on hyvä selvittää Kelan perintäkeskuksen kanssa, onko takaisinperintä lähtenyt aiheellisesti ulosottoon.

Toivottavasti tästä oli apua tilanteeseesi.

Lisätietoa takaisinperinnästä löydät Kelan nettisivuilta kohdasta Etuuksien takaisinperintä.

Ystävällisesti
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi