YTHS-maksun maksukehotuslaskun perintä

Kysy maksujärjestelyistä sopimisesta. Millaiset osamaksujärjestelyt ovat mahdollisia? Miten voi välttää ulosottoperinnän?

Valvoja: Kela | perintä

touha

YTHS-maksun maksukehotuslaskun perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja touha » 08 Maalis 2021, 16:17

Hei. Kyseessä ei ole etuuden takaisinperintä, mutta aiheeseen sopivaa keskustelualuetta ei ollut. Kysymykseni koskee korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun maksukehotusta ja maksukehotuslaskun perintää.

Haluaisin tietää onko Kelalta saamani maksukehotus ja uhkaus ulosotolla hyvien tapojen ja lain mukainen. Kyseessä on ensimmäinen lasku jonka Kela lähettää minulle aiheesta. Aiheena on maksukehotus ja summa 5e (olen maksanut YTHS-maksun ennen maksukehotuksen lähetystä, siksi sitä ei peritty laskussa). Minua ihmetyttää miksi Kela on otsikoinut laskun nimellä maksukehotus, kun te siellä Kelalla tiedätte, että olen maksun jo maksanut. Mihin maksukehotus siis kohdistuu?

Kela ei ole lähettänyt YTHS-maksusta laskua alunperinkään vaan opiskelijan on täytynyt maksaa maksu oma-aloitteisesti. Kela on lähettänyt 14.1.2021 postitse terveydenhoitomaksusta infokirjeen opiskelijoille, jotka ovat Kelan saamien tietojen mukaan ilmoittautuneet läsnäolevaksi kevätlukukaudelle 2021. Infokirjeessä kerrotaan, että korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun eräpäivä on 31.1.2021. Tässä on otettava huomioon, että opiskelijalle on annettu tieto maksusta alle 14 vrk ennen eräpäivää. Tämä kirje ei ole ollut lasku vaan tiedoksianto. Jos ei ole lähetetty laskua niin eihän silloin voi myöskään periä viivästyskorkoa tai viivästysmaksua. Vai voiko? Mihin lakiin tässä viitataan?

Minua ihmetyttää miten Kela voi lähettää minulle laskun, jonka eräpäivä on heti ja jossa sanotaan "toimi heti, niin vältät ulosoton"? Alleviivaan jälleen sitä, että kyseessä on ensimmäinen lasku, jonka Kela minulle lähettää. Ensimmäinen ilmoitus maksusta ei edes ollut lasku. Ensimmäinen lasku aiheesta on nimikkeellä maksukehotus, vaikka maksu on jo maksettu. Kuinka voin saada maksukehotuksen maksusta, jonka olen jo maksanut lähes 3 viikkoa ennen maksukehotuksen päiväystä? Kuinka tässä voidaan kehoittaa toimimaan heti, niin välttää ulosoton?

En saa Kelalta mitään tukia, joten Kela ei voi myöskään vähentää summaa saamistani tuista. On mielestäni aika kohtuutonta, että jo maksetun maksun takia Kela uhkailee minua ulosottomiehellä. Olen yrittänyt kysyä laskusta, mutta en ole päässyt läpi puhelinpalvelusta ja lähettämääni viestiin ei ole vastattu. Myöskään laskussa ei ole ilmoitettu, että kuinka kauan aikaa minulla on asian selvittämiseen ennen kuin Kela siirtää asian ulosottoviranomaisille. Informaatio asian ympärillä on muutenkin hyvin epämääräistä ja epäselvää, on ollut alusta asti.

Onko Kelalla samat vai eri velvollisuudet ja hyvän tavan noudatusperiaatteet kuin muillakin laskuttajilla? Koskeeko laki saatavien perinnästä 22.4.1999/513 Kelaa? Maksukehotuksessa puhutaan laissa säädetyistä maksuista. Siinä ei kuitenkaan kerrota mistä laista on kyse. Eli mihin lakiin maksukehotuksessa tarkalleen ottaen viitataan? Mielestäni nämä ovat asioita jotka kuuluisi ilmoittaa asiakkaalle epäselvyyksien välttämiseksi.

Haluaisin lisäksi tietää kuinka kauan teillä menee tällä hetkellä omien sivujen kautta lähetettyjen viestien vastaamiseen? Olen lähettänyt viestini viikko sitten. Kertauksena vielä joitakin kysymyksiä joihin haluaisin vastaukset. Millä perusteella lähetätte laskun, joka on nimetty maksumuistutukseksi, kun teillä on tiedossa, että lasku on jo maksettu? Miksi muistutatte jo maksetun laskun maksamisesta ja peritte siitä? Miksi lähetätte laskun, jossa jo ensimmäisessä laskussa eräpäiväksi ilmoitetaan heti, ja jossa kehoitetaan toimimaan nopeasti, jotta välttää ulosoton? Mitkä lait velvoittavat Kelaa laskutuksessa ja perinnässä ja mihin lakiin tässä asiassa viitataan? Mikä laki on velvoittanut Kelaa laittamaan maksun päivämääräksi 31.1.2021?

Mikäli vastauksessanne viittaatte lakiin, niin ilmoittakaa kyseinen laki ja lainkohta. Kiitos.

Vieras

Re: YTHS-maksun maksukehotuslaskun perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Maalis 2021, 16:42

Opiskelijalle ei lähetetä laskua, vaan maksu täytyy maksaa oma-aloitteisesti. Tämä sanotaan kelan sivuilla joita et ole näköjään lukenut.Kela on toiminut ihan oikein,kun et ole saanut laskua.

Twwwwth

Lukematon viesti Kirjoittaja Twwwwth » 11 Maalis 2021, 07:49

Eikö se että on laittanut viestiä Kelalle ja kyseenalaistanut maksun oikeellisuutta ole perinnän riitauttamista? Eihän Kela tämän myötä voi viedä asiaa ulosottoon ennen vastausta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Maalis 2021, 13:59

Aloittajalle

Ensimmäisen maksun eräpäivä on 31.1.2021.Kun kyseli tuosta päivästä.Kelan sivuilta löytyy paljon tietoa,jos haluaa ottaa asioista selvää.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Maalis 2021, 14:02

Voit pyytää maksuunpanopäätöksen esimerkiksi silloin, jos olet saanut maksukehotuksen ja olet eri mieltä maksuvelvollisuudestasi. Vaikka olisit pyytänyt maksuunpanopäätöksen, maksu on maksettava viimeistään eräpäivänä. Kela palauttaa maksun sinulle, jos et ole maksuvelvollinen.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 12 Maalis 2021, 08:38

Hei touha!

Kiitos hyvästä ja ajankohtaisesta kysymyksestäsi.

Korkeakouluopiskelijoilta perittävää terveydenhoitomaksua koskee laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta. Terveydenhoitomaksu tulee maksaa oma-aloitteisesti eräpäivään mennessä. Kevätlukukauden ensimmäinen eräpäivä oli 31.1.2021 (Lain 24 §). Jos terveydenhoitomaksu maksetaan eräpäivän jälkeen, lain mukaan Kelan tulee periä kiinteä viivästymismaksu (Lain 27 §). Viivästymismaksun suuruudeksi on asetuksella säädetty 5 euroa.

Laissa on säädetty, että jos opiskelija ei maksa terveydenhoitomaksua eräpäivään mennessä, Kelan on lähetettävä opiskelijalle maksumuistutus (Lain 27 §). Vaikuttaa siltä, että maksumuistutus on lähetetty viivästymismaksusta sen vuoksi, että olet maksanut terveydenhoitomaksun eräpäivän jälkeen ja saamasi maksumuistutus koskee siis viivästymismaksua. Korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu ja viivästymismaksu ovat lain nojalla suoraan ulosottokelpoisia (Lain 27 §). Maksumuistutuksessa Kela ilmoittaa asiakkaille perinnän mahdollisesta siirtymisestä ulosottoon, jos maksua ei suoriteta viipymättä sen vuoksi, että asiakkaat olisivat hyvissä ajoin tietoisia mahdollisesta ulosottoperinnästä. Viestiketjussa olikin jo nimimerkin "Vieras" lisäämä linkki lakipykäliin.

Kirjoittaja ”Vieras” on jo vinkannut maksuunpanopäätöksen pyytämisestä. Voit pyytää maksuunpanopäätöksen silloin, kun olet eri mieltä maksuvelvollisuudestasi. Kela palauttaa maksun sinulle, jos et ole maksuvelvollinen.

Lisätietoa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta löydät Kelan nettisivuilta.

Usein kysytyistä kysymyksistä saattaa löytyä vastaukset mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

Kirjoitit viestissäsi: ”Haluaisin lisäksi tietää kuinka kauan teillä menee tällä hetkellä omien sivujen kautta lähetettyjen viestien vastaamiseen? ”. Kelan perintäkeskuksessa on tällä hetkellä ruuhkaa viestien vastaamisessa. Pyrimme vastaamaan viestiisi mahdollisimman pian.

Terveisin
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

aabbcc11

Lukematon viesti Kirjoittaja aabbcc11 » 19 Maalis 2021, 05:05

Minulle kävi tismalleen samalla tavalla kun tämän keskustelun aloittajalle. Maksoin alku peräisen terveydenhoitomaksun 3 päivää eräpäivän jälkeen. Myöhemmin sain 5 euron muistusmaksun ja saman uhkailun ulosotosta. Maksoin laskun heti samana päivänä kun sain tuon 5 euron laskun. Olen yrittänyt selvittää asiaa Asiointipalvelussa viesteissä, mutta kukaan ei suostu kertomaan, onko tämä 5 euroa nyt laitettu ulosottoon. Milloin lasku menee ulosottoon?

ahfhbjdfnvx

Lukematon viesti Kirjoittaja ahfhbjdfnvx » 19 Maalis 2021, 05:15

Haluaisin myös tietää, miksi Kela lähettää ensimmäisenä ulosottouhkailun postissa ilman yhtäkään muistutusta?? Ja laskussa ei ole mitään eräpäivää. Käsittämätöntä sekoilua Kelan puolelta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Maalis 2021, 11:43

Jos opiskelija ilmoittautuu läsnä olevaksi opiskelijaksi syyslukukaudelle syyskuun 30 päivän jälkeen, maksu on suoritettava viimeistään 31 päivänä joulukuuta.

Jos et ole maksanut perittävää etuutta takaisin etkä ole tehnyt Kelan kanssa maksusuunnitelmaa, Kela lähettää maksukehotuksen. Ensimmäinen maksukehotus tulee 2 viikon kuluttua maksun myöhästymisestä ja toinen maksukehotus seuraavan 2 viikon jälkeen. Jos et ole kahden maksukehotuksen jälkeen maksanut velkaa etkä ole ottanut yhteyttä Kelaan, velka siirtyy ulosottoon.