Elatusavun saanti

Miten kuukausittain erääntyvää elatusapua pitää maksaa ja elatusapuvelkaa lyhentää? Mistä maksuista voi saada maksuvapautuksen?

Valvoja: Kela | perintä

maatuska71

Elatusavun saanti

Lukematon viesti Kirjoittaja maatuska71 » 09 Maalis 2019, 15:03

Hei!
Minulla on -05 ja -12 syntyneet lapset. Heidän isänsä on maksunut minulle itse elatusapua elokuuhun 2018 asti. Sitten maksut loppuivat. Isällä ei ole varoja niiden maksamiseen hänellä ikää jo 60.v ja oli pelkällä sairauspäivä rahalla tai jollain. Nyt luulen että senkin maksu on loppunut koska sitä ei makseta kuin tietyn ajan. Ymmärsin että ei ole edes osa-aika eläkkeelle päässyt . Jotenka hänellä ei tuloja edes omien juttujensa hoitoon saatikka maksaa n. 300€ /kk elatusmaksuja. Mistä minun olisi niitä haettava taikka mistä hän voisi hakea niihin vapautuksen? Minä olen itse niin pienituloinen että vaikea joka kuu saada edes vuokrarahoja kasaan en oikein tiedä mitä nyt tehdä ja tuo 300€/kk on iso raha. T: surullinen

Kela | perintä

Re: Elatusavun saanti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 11 Maalis 2019, 13:01

Hei maatuska71!

Hyvä, että otit yhteyttä asia tiimoilta.

Voit hakea elatustukea Kelasta. Kela voi maksaa elatustukea erotilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta elatusvelvolliselta tai jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki. Elatustukea haetaan hakemuksella, jonka voit täyttää Kelan asiointipalvelussa. Lisätietoja elatustuen hakemisesta saat Kelan nettisivulta kohdasta Elatustuki.

Elatusvelvollinen voi hakea elatusapuvelan maksuvapautusta työttömyyden, työkyvyttömyyden tai muun syyn vuoksi (esim. eläke). Elatusapuvelan maksuvapautusta haetaan lomakkeella LC1. Elatusapuvelan maksuvapautusta voidaan myöntää jäljellä olevan valtionsaatavan osalta. Jos elatusapuvelassa on lapsen saatavaa ja korkoa, ei niistä voi saada maksuvapautusta, vaikka siihen muutoin olisikin oikeus.

Jos elatusavun määrä on mielestäsi liian korkea elatusvelvollisen tuloihin nähden, voi elatusavun määrään hakea muutosta lastenvalvojan tai käräjäoikeuden kautta.

Kevätterveisin
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi