Lapsi sijoitettu, onko oikeus elatusmaksuvapaaseen.

Miten kuukausittain erääntyvää elatusapua pitää maksaa ja elatusapuvelkaa lyhentää? Mistä maksuista voi saada maksuvapautuksen?

Valvoja: Kela | perintä

Saletti49

Lapsi sijoitettu, onko oikeus elatusmaksuvapaaseen.

Lukematon viesti Kirjoittaja Saletti49 » 29 Huhti 2019, 12:27

Heippa.
Lapsi sijoitettiin perhekotiin ja ei ole siis ole äidin luona tällä hetkellä.
Kysymys: Onko minulla oikeus elatusmaksuvapauteen tälle ajalle, jolloin lapsi ei asu äidin luona?

Olen pitkäaikais sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä, joten vuosien aikana en ole pystynyt maksamaan kaikkia elatusmaksuja 3-lapsesta, joten kela maksaa äidille ja minulta peritään sitten eläkkeestä se mitä pystytään.

Kela | perintä

Re: Lapsi sijoitettu, onko oikeus elatusmaksuvapaaseen.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 30 Huhti 2019, 13:24

Hei Saletti49!

Yleensä elatusvelvollisuus jatkuu huostaanoton jälkeenkin.

Paikkakuntasi sosiaalitoimesta voit kysyä tarkempia tietoja huostaanotosta. Jos tulosi ja menosi ovat muuttuneet elatussopimuksen tekemisen jälkeen, voisit ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja tarkistaa olisiko nyt mahdollista tehdä uusi elatussopimus.

Elatusapuvelan maksamisesta on kyllä mahdollista hakea vapautusta Kelasta. Vapautuksen saamisen edellytyksistä on kerrottu tarkemmin Kela.fi-sivun kohdassa Elatusapuvelan maksuvapautus. Pääset sinne suoraan tästä.

Toivottavasti näistä neuvoista oli apua!

Ystävällisin terveisin
Paula | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Saletti49

Lukematon viesti Kirjoittaja Saletti49 » 30 Huhti 2019, 14:45

Heippa,

Kiitos vastauksesta. Tästä seuraa vielä jatkokysymys. Tilanne näyttäisi siltä, että lapsi muuttaa minulle asumaan. Miten tässä tapauksessa menee elatusmaksut, eli äidille jää kirjoille yksi lapsi, josta maksan elatusmaksuja ja toinen siirtyy kirjoille/asumaan luokseni. Ymmärrän, että maksan äidin luona asuvasta elatusmaksut. Äiti on hyvätuloinen yrittäjä, joten minkälainen prosessi on edessä ja mitä minun pitää tehdä, että minun luokse asumaan tulevan lapsen elatusmaksu saadaan lopetettua äidille.. Ja miten minä haen elatusmaksua äidiltä,minun luokse muuttavan lapsen osalta??

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 03 Touko 2019, 08:53

Hei Saletti49,

Elatustuen maksaminen äidille tulee lopettaa sen lapsen osalta, joka muuttaa luoksesi asumaan. Elatustuen hakijan, tässä tapauksessa äidin, tulee ilmoittaa Kelalle lapsen muuttamisesta elatusvelvollisen eli sinun luokse. Voit myös itse tehdä ilmoituksen Kelaan, esimerkiksi Kelan asiointipalvelun kautta. Elatustuen lakkauttamisesta huolimatta jo kertynyt elatusapuvelka peritään sinulta normaalisti.

Jotta voisit jatkossa saada elatusapua, tulee teidän tehdä lastenvalvojan luona uusi elatussopimus, jolla äiti velvoitetaan maksamaan elatusapua sinulle. Jos äiti ei maksa sinulle elatusapua sopimuksen mukaisesti, voit hakea elatustukea Kelasta laiminlyönnin perusteella. Elatustukea voi hakea Kelasta myös siinä tilanteessa, jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Tällöin Kela maksaa elatusavun ja elatustuen välisen erotuksen. Vuonna 2019 elatustuen määrä on 158,74 €/kk.

Kattavampi tietopaketti elatustuen hakemisesta löytyy osoitteesta https://www.kela.fi/elatustuki.

Ystävällisin terveisin
Hilla | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi