Puoliso ei maksa sovittua elatusapua

Miten kuukausittain erääntyvää elatusapua pitää maksaa ja elatusapuvelkaa lyhentää? Mistä maksuista voi saada maksuvapautuksen?

Valvoja: Kela | perintä

lahivanhempi

Puoliso ei maksa sovittua elatusapua

Lukematon viesti Kirjoittaja lahivanhempi » 15 Huhti 2020, 13:23

Hei!
Ex puoliso ei ole maksanut lastenvalvojalla vahvistetun sopimuksen mukaista elatusmaksua useampaan vuoteen täysimääräisesti. Millä menetelmällä voin vaatia maksamattomia rahoja? Pitääkö minun itse käynnistää ulosottoprosessi, vai tekeekö Kela sen? Maksaako Kela sillä välin elatustukea?

Kela | perintä

Re: Puoliso ei maksa sovittua elatusapua

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 16 Huhti 2020, 09:24

Hei lahivanhempi!

Voit hakea puuttuvaa elatusapua itse suoraan ulosoton kautta tai voit hakea elatustukea Kelasta. Et voi hakea elatusapua sekä ulosoton että Kelan kautta yhtä aikaa.

Jos haet elatustukea Kelasta, silloin Kela perii elatusvelvolliselta elatusapuvelkaa ja maksaa sinulle elatustuen ja elatusavun osuuden. Tässä tapauksessa Kela voi tarvittaessa periä elatusapuvelkaa ulosoton kautta.

Lisätietoja elatustuen hakemisesta löydät Kelan nettisivuilta kohdasta Elatustuki.

Elatustuen määrästä ja maksamisesta löydät myös tietoja netistä. Elatustuen hakemisesta löydät tietoja kohdasta Näin haet elatustukea.

Ystävällisesti
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi