Opintolaina, pätkätyöt, työttömyys, pienet tulot...

Kysy takaussaatavan perinnästä, kun Kela on maksanut opintolainan pankille. Miten voit saada helpotusta maksamiseen, jos olet pitkään työkyvytön?

Valvoja: Kela | perintä

Liisaelina

Opintolaina, pätkätyöt, työttömyys, pienet tulot...

Lukematon viesti Kirjoittaja Liisaelina » 30 Joulu 2019, 13:48

Hei!
Minulla on opintolainaa n.24 000 euroa. Olen aina maksanut korot ajallaan, minulla ei ole koskaan ollut luottohäiriömerkintöjä tai muita ongelmia. Olen lapseton yksin asuva aikuinen. Pankin perimä minimisumma kuukausittain maksettavasta lainan takaisinmaksuerästä on vähintään 100 euroa ja se on kova summa osa-aikaisen pätkätyön tekijälle, joka on välillä työttömänä. En ole onnistunut saamaan vakituista hyväpalkkaista työtä.
Jos en suoriudu tuosta satasesta kuussa säännöllisesti, pankki siirtää velan perittäväksi Kelaan. Miten Kela silloin perii minulta saatavia, jos välillä olen pienipalkkaisessa työssä (kk-palkka max.1300 €), välillä työttömänä tukien saajana? Millaisen maksusuunnitelman voi tuolloin tehdä? Vähennetäänkö summaa tuista? Milloin perittävä laina vanhenee? Sillä jos en onnistu saamaan vakituista työtä, takaisinmaksueräni tulee jatkossakin olemaan niin pieni, etten mitenkään selviydy lainasta tai Kelan perinnästä tavoiteajassa. Olen todella huolissani tilanteestani.

Kela | perintä

Re: Opintolaina, pätkätyöt, työttömyys, pienet tulot...

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 31 Joulu 2019, 09:30

Hei Liisaelina!

Ymmärrän, että olet huolissasi tilanteestasi.

Kun Kela takaajana maksaa opintolainasi pankille, sinulta peritään koko pankille maksettu summa. Kela kutsuu tätä summaa opintolainan takaussaatavaksi. Opintolainan takaussaatavasta perittävä korko on 4 %.

Opintolainan siirryttyä pankista Kelan hoidettavaksi, Kela lähettää sinulle opintolainan takaussaatavasta kertamaksukirjeen. Jos et pysty maksamaan perittävää määrää kertamaksuna, voit ehdottaa velkaan maksusuunnitelmaa lähettämällä Kelaan viestiä asiointipalvelun kautta tai soittamalla Kelan perintäkeskukseen. Jos et maksa velkaa, sinulle lähetetään velasta kaksi maksukehotusta. Velka lähetetään ulosottoon toisen maksukehotuksen jälkeen.

Maksusuunnitelman tulee olla sellainen, että se kattaa sekä pääomaa että korkoa. Maksusuunnitelmaa harkitaan maksuvarasi perusteella. Jos sinulla ei ole maksuvaraa, perintää jatketaan ulosoton kautta. Ulosotto laskee sinulle suojaosuuden, eli sen rahamäärän joka tulee jäädä kuukausittain riittävään elämiseen. Kela ei tee maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkintä voi tulla, jos velka lähetetään ulosottoon perittäväksi ja ulosotto toteaa sinut varattomaksi. Palkan ulosmittauksesta löydät lisätietoa osoitteesta oikeus.fi/ulosotto.

Takaussaatavaa voidaan vähentää suostumuksellasi Kelan tuista. Kela-aloitteisesti velkaa ei vähennetä Kelan maksamista etuuksista. Jos saat perustoimeentulotukea, perustoimeentulotuki estää kuittauksen. Takaussaatava vanhenee 15v sen jälkeen, kun Kela on maksanut takaajana opintolainan pankille.

Kela voi myöntää vapautuksen opintolainan takaussaatavan koron maksamisesta ajalta, jolta keskimääräiset veronalaiset tulosi eivät ylitä tulorajaa. Lisätietoa opintolainan takaussaatavasta löydät Kelan nettisivuilta kohdasta Opintolainan takaussaatavan perintä.

Ystävällisesti
Rhea | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi