Terveyden/sairaanhoito ja aktiivimalli

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

miiru

Terveyden/sairaanhoito ja aktiivimalli

Lukematon viesti Kirjoittaja miiru » 31 Loka 2019, 11:21

Olen ollut yli vuoden kuntouttavassa työtoiminnassa. Olen monisairas ja eläkettä haettu ainakin viisi kertaa, viimeksi neljä vuotta sitten, kaikki hylätty. Olen ollut siinä luulossa että kuntottavan aikana terveyttäni/sairasteluani seurataan paremmin mutta näin ei ole käynyt. Mitä hyötyä kuntouttavasta on kun ei ole lääkäriseurantaa lainkaan. Kuuluuko kuntouttavan aikana päästä vaikka yksityiselle paremmin, ja maksaako kuntottavaan tehnyt lähettäjä taho vai minä itse. Siis lyhyesti miten tarkastellaan olenko ja milloin kuntoutunut tarpeeksi ja kuka sen ja kenen taholta tekee.

Kela | työttömyysturva

Re: Terveyden/sairaanhoito ja aktiivimalli

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 01 Marras 2019, 15:03

Hei miiru!

Kela voi maksaa työttömyysturvaa esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan ajalta eli Kela toimii maksavana tahona. Työttömyysturvaa ei voida maksaa terveydenhuolto kustannuksiin. Voisit olla asiasta yhteydessä esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan järjestäjään.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Marras 2019, 12:45

Lisätietoa kuntoutuksen työn- ja vastuunjaosta...
http://www.mlang.name/arkisto/tyokyky.html

Täältä taas saanee tietoa ja neuvoja kuntoutuksen seurantaan ja arviointiin liittyen...
http://www.oorninki.fi/yhteystiedot/

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Marras 2019, 08:40

Lääkäriseurantahan tulee sillä kun menet lääkäriin. Järjestäjä kertoo miten esim. sairaslomat. Nähtävästi ehkä terveyskeskuksen kautta. Jos ja kun nähtävästi olet siellä kuntouttavassa sinnitellyt ilman sairaslomia sen vuoden niin se on juuri osoitus että olet "työkykyinen". Ei ole minun näkemys vaan näin toimii Kelan logiikka jos vaikka anoisit nyt TK-eläkettä.

miiru

Lukematon viesti Kirjoittaja miiru » 08 Marras 2019, 18:33

En ehkä osannut sanoa tarkasti mitä tarkoitin... siis kuntouttavaa työtoimintaahan pyörittää ainakin minun kohdallani;
kela, kotikuntani ja työkkäri yhdessä. Sitä tässä haeskelen kun minua nyt kuntoutetaan niin kenen vastuulla näistä kolmesta on seurata minun kuntoutumistani, siitä, milloin olisin tarpeeksi työkykyinen tai työkyvytön. Olen ollut kyllä sairaslomallakin tänä vuoden aikana. Mutta kuka/ketkä ja milloin kerää palaset yhteen ja tekee yhteenvedon. Vai odotellaanko vielä kunnes pääsen vanhuuseläkkeelle vuosien päästä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Marras 2019, 00:38

miiru kirjoitti:
08 Marras 2019, 18:33
siis kuntouttavaa työtoimintaahan pyörittää ainakin minun kohdallani;
kela, kotikuntani ja työkkäri yhdessä.
Olet siis tullut kuntouttavaan TYP-toiminnan kautta. TYP-toiminta on on Kelan, kunnan ja työkkärin yhteistoimintaa mutta se kuntouttava on kunnan sosiaalipalvelu eli otappa sinnepuolen ihmisiin yhteyttä toiveistasi.

Valitettavasti kuntouttava on nykyään vain säilytyspaikka kaltaisellesi ihmisille monessa kunnassa jotta kunnat saavat näin säästöjä työmarkkinatuen kuntaosuuksista. Jos haluat eläkkeelle niin aktiivisesti selvität asiaa esim typ-suuntaan (kuka onkaa yhteyshenkilösi siellä) ja lääkärille. Lääkäreitäkään varsinkin terveyskeskuksessa ei vaan tahdo asia kiinnostaan kun on kovin työläs tosiaan koostaa koko historia b-todistuksen muotoon ja vielä niin että menisi läpikin.

Oma neuvo on että jankutat asiasta joka suuntaan niinkaun että kyllästyvät ja joku ottaa kopin asiasta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Marras 2019, 08:44

Hei miiru!

Kuntouttavassa työtoiminnassa Kela on tosiaan vain etuuden maksaja. Tilanteesi seuranta tehdään TE-palvelussa ja kunnassa. Myös terveydenhuoltoon voi varmasti olla yhteydessä.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi