aktiivimalli, kuntoutus & työkyvyttömän työttömyystuki

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Lento

aktiivimalli, kuntoutus & työkyvyttömän työttömyystuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Lento » 22 Tammi 2018, 10:50

Olen työkyvytön työnhakija, joka saa käy monenlaisissa kuntoutuksissa ja terapioissa, mukaanlukien KELAn maksama lääkinnällinen kuntoutus. Kuntoutuksen tarkoituksena on tukea selviämistäni arjessa ja edistää parantumista työkykyiseksi.

Nyt kysymys kuuluukin: onko saamani KELAn maksama lääkinnällinen kuntoutus tai muu vastaava tervehtymisen tai kuntoutumisen tuki aktiivimallin tarkoittamassa mielessä "jotakin etuutta työkyvytttömyyden tai vamman perusteella"? Entä lasketaanko esim. fysioterapia työllistämistä edistäväksi toiminnaksi, koska sitähän se on.

Itsehän saan työttömyystukea "työkyvyttömyyden tai vamman perusteella" työkyvyttömänä/alentuneesti työkykyisenä: kuulun sen piiriin, koska minua ei työkyvyttömyydestäni huolimatta päästetty kuntoutustuelle. Riittääkö työkyvyttömyyden perusteella saatu työttömyystuki todisteeksi siitä, että en kuulu aktiivimallin piiriin?

Kela | työttömyysturva

Re: aktiivimalli, kuntoutus & työkyvyttömän työttömyystuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 24 Tammi 2018, 08:27

Hei Lento!

Fysioterapiaa ei voida lukea aktiivisuudeksi. Aktiivisuusvelvoitetta ei ole, mikäli saat esimerkiksi vammaisetuuksista annetun lain mukaista vammaisetuutta tai osatyökyvyttömyyseläkettä.

Ystävällisesti
Satu | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Lento

Lukematon viesti Kirjoittaja Lento » 24 Tammi 2018, 10:11

Entäpä KELAn myöntämä vaativa lääkinnällinen kuntoutus?
Sehän on kuitenkin kuntoutusta?

Mikä on laissa oleva peruste sille, että kuntouttava työtoiminta kelpaa, vaikkei ole työvoimapoliittinen toimenpide, mutta henkilökohtainen kuntoutumista (oikeasti) edistävä omaan hyvinvointiin aktiivisesti tähtäävä toiminta ei? Haluaisin selkeän vastauksen siihen, mikä on peruste tällaiselle linjaukselle,

Tarkistuksen vuoksi: terveitä ihmisiä ei käsittääkseni edelleenkään saa laillisesti sijoittaa kuntouttavaan työtoimintaan?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 25 Tammi 2018, 14:59

Hei Lento!

Vaativa lääkinnällinen kuntoutus ei ole TE-palveluiden kanssa sopima työllistymistä edistävä palvelu.

Palveluita koskevat tulkinnat ovat kuitenkin vielä osittain avoinna, eikä voida tulkinnanavaraisiin tapauksiin ottaa tämän vuoksi enempää kantaa. Tulkinnoista annetaan lisätietoa myöhemmin, kun ne ovat täsmentyneet.

Terveisin
Taru | Kela työttömyysturva

kuntootus

Lukematon viesti Kirjoittaja kuntootus » 12 Helmi 2018, 20:48

Terve,

minulla on alkamassa kuntoutus:
Ammatillinen Taito-avokuntoutuskurssi.

Varmistaisi, että lasketaanhan tämä kuntoutus kuuluvaksi tähän "aktiivimalliin"?

Kurssia ei ole jokaisena viikonpäivänä; näinä päivinä haetaan siis normaalisti työttömyysturvaa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 14 Helmi 2018, 10:56

Hei kuntootus!

Aktiivisuuden edellytys täyttyy, jos olet 5 päivää Te-palveluiden järjestämässä työllistymistä edistävässä palvelussa. Työllistymistä edistäviä palveluita ovat työnhakuvalmennus, uravalmennus, työvoimakoulutus, työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, koulutuskokeilu, työkokeilu, kotoutujan omaehtoinen opiskelu ja kuntouttavaa työtoiminta. Lisää aktiivimallista voit lukea täältä: http://www.kela.fi/usein-kysyttya-aktiivimallista.

Valitettavasti en osaa suoraan sanoa kuuluuko ammatillinen Taito -avokuntoustuskurssi aktiivimallin piiriin. Tämä pitää selvittää tarkemmin hakemuksestasi ja mahdollisesta Te-palveluiden antamasta lausunnosta.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela työttömyysturva

Tyokyvyton

Lukematon viesti Kirjoittaja Tyokyvyton » 16 Helmi 2018, 13:33

Moi,

Minulle lähetetyssä ”aktiivimalli”-kirjeessä todetaan seuraavaa:
” … Sinulta ei edellytetä tässä kirjeessä esiteltyä aktiivisuutta jos … saat työkyvyttömyyden tai vamman perusteella myönnettyä sosiaalietuutta …

Kaikki hakemani sairasetuudet, aina vakuutusoikeutta myöden, ovat tulleet hylätyksi.

Mutta koska olen edelleen sairaslomalla vakituisesta työsuhteesta(mm. useampi B-lausunto), ja kuten työttömyysturvalaissa (ja saamassani hyväksytyssä työttömyysetuuspäätöksessä) hyvin selvästi todetaan, niin minulla on oikeus, minulle myönnettyyn työmarkkinatukeen, VAIN, koska minun on todettu olevan työkyvytön omaan työhöni.

Eli itsellä sama kysymys kuin aloittajalla:
” Riittääkö työkyvyttömyyden perusteella saatu työmarkkinatuki todisteeksi siitä, että en kuulu aktiivimallin piiriin? ”

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 19 Helmi 2018, 14:40

Hei Tyokyvyton!

Kertomasi perusteella kuulut aktiivimallin piiriin. Aktiivisuutta ei edellytetä silloin, jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on vireillä tai jos sinulle maksetaan etuutta työkyvyttömyyden tai vamman perusteella.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva

tyokyvyton

Lukematon viesti Kirjoittaja tyokyvyton » 19 Helmi 2018, 20:38

Kiitos vastauksesta Marika, mutta koska en ole lakimies, niin vielä kerran, tästä ristiriidasta jota en tahdo ymmärtää, vastasit seuraavaa:

” Aktiivisuutta ei edellytetä silloin, […]
jos sinulle maksetaan etuutta työkyvyttömyyden tai vamman perusteella.”

Kuten jo aikaisemmassa viestissä yritin tuoda esille, niin minulle maksetaan työkyvyttömyyden perusteella etuutta (työmarkkinatuki).

” Mutta koska olen edelleen sairaslomalla vakituisesta työsuhteesta(mm. useampi B-lausunto), ja kuten työttömyysturvalaissa (ja saamassani hyväksytyssä työttömyysetuuspäätöksessä) hyvin selvästi todetaan, niin minulla on oikeus, minulle myönnettyyn työmarkkinatukeen, VAIN, koska minun on todettu olevan työkyvytön omaan työhöni.”

Näin myös lakitekstissä todetaan:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 21290#L3P3 työttömyysturvalaki 3 § Työkyvyttömyys
”… Jos työnhakija on työ- tai virkasuhteessa edellytetään lisäksi, ettei hänen työnantajallaan ole tarjota hänelle hänen työkykynsä mukaista työtä…. ”

Eli edelleen :
esitin kysymyksen:
” Riittääkö työkyvyttömyyden perusteella saatu työmarkkinatuki todisteeksi siitä, että en kuulu aktiivimallin piiriin? ”

ja sain vastauksen:
” Aktiivisuutta ei edellytetä silloin, jos sinulle maksetaan etuutta työkyvyttömyyden tai vamman perusteella.”

Joten, kerran vielä:

Saisinko vastauksen:
Työkyvyttömyyden perusteella myönnetty työmarkkinatuki,
- riittää todisteeksi, ettei kuulu
tai
- ei riitä todisteeksi, vaan kuuluu

aktiivimallin piiriin.

Terveisin:
epätietoinen työkyvytön