Aktiivimalli ja tarkastelujakso kun maksaja vaihtuu

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

gretzhen

Aktiivimalli ja tarkastelujakso kun maksaja vaihtuu

Lukematon viesti Kirjoittaja gretzhen » 26 Elo 2019, 12:05

Minulla on ansiosidonnainen täynnä ja joudun työmarkkinatuelle. Tarkastelujaksosta on 15 päivää jäljellä, mutta jatkuuko Kelan maksaessa sama tarkastelujakso? Onko niin, että tuo tarkastelujakso on siis mennyttä aikaa, siis viimeisin maksu minulle tuli heinäkuussa, joten olisiko minun pitänyt olla heinäkuussa jossain aktiivisuusehtojen määrittämässä tehtävässä? Miten voin estää sen ettei kurssi tapahdu kahden tarkastelujakson taitekohdassa ja täten ole "hyödytön" aktiivisuuden seurannan kannalta?

Kela | työttömyysturva

Re: Aktiivimalli ja tarkastelujakso kun maksaja vaihtuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Elo 2019, 10:52

Hei gretzhen!

Kun työmarkkinatukea aletaan maksamaan, alkaa aktiivimallin tarkastelujakso alusta.

Aktiivisuuden seuranta alkaa siis alusta siinä vaiheessa, kun ansiosidonnainen päiväraha päättyy ja alat saamaan työmarkkinatukea. Ensimmäinen tarkastelujakso maksetaan normaalisuuruisena.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

gretzhen

Lukematon viesti Kirjoittaja gretzhen » 03 Syys 2019, 11:09

Vastaamatta jäi pari kysymystä, mutta sain itse selvitettyä ja järkeiltyä ne:
Siis aktiivisuusehtojen tarkastelujakso alkaa uudelleen minulla, ja niin myös aktiivisuusehtojen mukaan minun tulee ensimmäisen 65 päivän aikana osallistua johonkin aktiivisuusehtojen määrittämään toimintaan tai sen jälkeen tulevana seuraavana 65pv aikana työmarkkinatukeani leikataan.
Siis jos en ole saanut työtä ennen sitä, mutta kuka nyt etukäteen tietää että niin tulee käymään? Varsinkin kun työmarkkina/peruspäiväraha haetaan jälkikäteen eli aktiivisuusehdot tulee täyttää aina, jotta ei jää vähemmälle toimeentulolle.
Lisäksi voin seurata sisäänkirjautuneena etuuksien maksuosiosta aktiivisuuspäivien kulumista eli maksettuja päiviä, ottaen huomioon, että ne ovat aina jäljessä eli itse pitää laskea ja huomioida milloin tarkastelujakso loppuu, ettei kurssit jää kahden aktiivisuusseurantajakson taitteeseen ja ole näin hyödyttömiä estämään leikkauksen tukeen.
Hyvää työpäivää ja töiden etsintää kaikille.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Syys 2019, 14:07

Hei gretzhen!

Kiitos viestistäsi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi