Työttömyystuki ja lausunto

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Työttömyystuki ja lausunto

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Syys 2019, 02:42

Moi, sain lausunnon että en ole oikeutettu työttömyystukeen enään, kelalta mulle sitte sanottiin että minun täytyy ottaa selvitys toimista joihin olen ryhtynyt että olen oikeutettu työttömyystukeen taas, miten saan oikeuden työttömyystukeen takaisin?, eikö se ole niin että oikeus palaa jos olen ollut työssä 21viikkoo ja täytän 25v tai suoritan tutkinnon johtavan koulun. Miten voin näistä lähettää selvitys kelaan? Ja sanottiin viellä että ” selvitys toimista, johon olen ryhtynyt, jotta saisit oikeuden ensisijaisesta etuudesta” eli sanonko vaan että haen töitä jotta saan 21viikkoa täyteen vai?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyystuki ja lausunto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Syys 2019, 14:09

Hei!

Kuulostaisi siltä, että selvityspyyntö on tullut toimeentulotuen johdosta. Sinun tulee siis kertoa mitä käytännössä olet tehnyt, jotta edellytykset työttömyysetuuden saamiselle täyttyisivät. Selvitys riippuu aina henkilökohtaisesta tilanteesta.

TE-Palvelut antavat työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksamiselle ja siitä pitäisi käydä ilmi mistä syystä oikeutta etuuteen ei ole. Voit tiedustella heiltä mitä sinun tulee tehdä, jotta lausunto puoltaisi tuen maksamista. Vaihtoehtoisesti voi olla yhteydessä myös Kelan asiakaspalveluun, jossa työttömyysetuuden päätöstä ja työvoimapoliittista lausuntoa voidaan tarkemmin katsoa ja kertoa perustelut tuen hylkäämiselle.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi