När börjar aktiveringsmodellen?

Hur påverkar aktiveringsmodellen mina arbetslöshetsförmåner? Hur uppfylls kravet på aktivitet? Ställ frågor och diskutera hur aktiveringsmodellen inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
SGW

När börjar aktiveringsmodellen?

Oläst inlägg av SGW » 06 jun 2019, 10:43

Jag är arbetslös sedan början av denna vecka. Den information om aktiveringsmodellen jag har hittat på olika websidor är lite otydlig. Har jag förstått rätt att aktiveringsmodellen (d.v.s. krav på att delta i kurser och andra aktiviteter) börjar först efter att jag har fått arbetslöshetsunderstöd i 65 dagar?

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: När börjar aktiveringsmodellen?

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 07 jun 2019, 10:24

Hej SGW!

Tack för din fråga.

Aktiviteten kontrolleras genast från det att du börjar få arbetslöshetsförmån. Aktiviteten kontrolleras i perioder på 65 utbetalningsdagar. Det betyder att efter att du fått arbetslöshetsförmån till fullt belopp för de första 65 utbetalningsdagarna, sänks din arbetslöshetsförmån med 4,65 % för hela följande period på 65 utbetalningsdagar ifall du inte uppfyller kravet på aktivitet under den första 65-dagars perioden.

Du hittar mera information om hur du uppfyller kravet på aktivitet här: www.fpa.fi/belopp-och-utbetalning-arbetsmarknadsstod.

Om din arbetslöshetsförmån sänks, kan du få arbetslöshetsförmånen till fullt belopp igen efter att du under en granskningsperiod på 65 utbetalningsdagar uppfyllt kravet på aktivitet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!