Gäller aktiveringsmodellen mig?

Hur påverkar aktiveringsmodellen mina arbetslöshetsförmåner? Hur uppfylls kravet på aktivitet? Ställ frågor och diskutera hur aktiveringsmodellen inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Moderator: FPA | arbetslöshetsförmåner

Användarvisningsbild
Pipsuli

Gäller aktiveringsmodellen mig?

Oläst inlägg av Pipsuli » 22 dec 2018, 09:07

Jag har ansökt om sjukpension, men om jag inte blir beviljad pension gäller då också aktiveringsmodellen mig. Jag har varit sjukskriven 2 år och det andra året på rehabiliteringsstöd som nu upphör. Jag är helt arbetsoförmögen, kan inte utföra något arbete eller gå på kurser. Kan inte sitta, stå eller röra på mig utan grymma smärtor, ligger mest i sängen. Undrar hur det i såfall är tänkt att jag ska aktivera mig, när jag inte ens kan klä på mig eller gå på wc utan hjälp. Jag har också min gamla arbetsplats kvar, fast jag varit sjukskriven i 2 år. Facket säger att jag inte får säga upp mig själv. Måste jag söka jobb fast jag har jobb, men är arbetsoförmögen p.g.a. ryggen som inte går att operera eller blir bättre med rehabilitering.

Användarvisningsbild
FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Gäller aktiveringsmodellen mig?

Oläst inlägg av FPA | arbetslöshetsförmåner » 27 dec 2018, 13:57

Hej Pipsuli!

Tack för din fråga.

Aktiveringsmodellen gäller inte den som ansökt om sjuk- eller invalidpension och ännu inte fått beslut.

Om du fått avslag på din ansökan om sjukpension gäller aktiveringsmodellen också dig då du får arbetsmarknadsstöd.

Vänliga hälsningar

Christina
FPA | arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!