Noin contribuory kansaneläke Irlannista Suomeen

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Arkkukari

Noin contribuory kansaneläke Irlannista Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Arkkukari » 11 Heinä 2019, 16:12

Saan perus kansaneläkettä Irlannissa. Aion muuttaa takaisin Suomeen 68-vuotiaana.
Miten siirrän eläkkeen Irlannista Suomeen kun se ei ole työeläke? Minulla ei ollut tarpeeksi pointseja siihen kun hoidin kotona anoppia ja lapsia.
Aloitanko ehkä Suomessa 'aasta' ja jätän Irlannin järjestelmän kokonaan taakse?
En ole ollut töissä Suomessa, joten Irlannin tulon takaisin jättäminen huolestuttaa.
Miten saan perusturvan?
Mitä papereita minulla tulee olla?
Olen Suomen kansalainen.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Noin contribuory kansaneläke Irlannista Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 12 Heinä 2019, 09:30

Hei Arkkukari!

Irlannin eläkkeen osalta selvitäthän Irlannin eläkettä maksavalta laitokselta, että oletko oikeutettu eläkkeeseen myös Suomen muuttosi jälkeen.

Ulkomailta palaava henkilö, joka ei ole ulkomailla ollessaan ollut oikeutettu Kelan sosiaaliturvaan, saa jälleen oikeuden asumisperusteisiin etuuksiin, kun hän muuttaa takaisin Suomeen vakinaisesti asumaan ja ilmoittaa paluustaan Kelaan. Oikeus etuuksiin tutkitaan tämän ilmoituksen ja etuushakemuksen perusteella. Eläkkeensaajalla voi olla oikeus esimerkiksi eläkkeensaajan asumistukeen ja takuueläkkeeseen. Lisätietoja etuuksista löydät osoitteesta https://www.kela.fi/elakelaiset.

Ystävällisin terveisin
Maija | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi