Ranskasta Suomeen

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

4-Laurapm

Ranskasta Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja 4-Laurapm » 19 Huhti 2021, 15:42

Hei!
Minulla on Italian kansalaisuus ja asun Ranskassa.
Sukulaiseni ovat Suomessa. Olen siis suomalaisen jälkeläinen. Kuinka onnistuisi Suomeen muutto jos minä ja minun 4 lasta muutettaisi?
Mies/isä jäisi töiden takia Ranskaan. Hän saattaisi tulla käymään meitä tapaamaan.
Miten minun kannattaa toimia ja missä vaiheessa?
Minulla on täällä pieni palkka ”osa työttömyys turva” kuin myös mieheni Koronan takia ja saan myös lapsilisiä ja pienemmästä lapsesta ”hoitotuki”.
Ajatuksena on ostaa omakotitalon jos se on mahdollista ja asettautua Suomeen.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksesta.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Ranskasta Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 21 Huhti 2021, 09:47

Hei 4-Laurapm!

Jos muutat Suomeen vakinaisesti, voit yleensä saada Kelan etuuksia muuttohetkestä lähtien. Kela selvittää etuushakemuksen yhteydessä, onko Suomessa oleskelusi tilapäistä vai vakinaista. Voit hakea Kela-korttia lomakkeella SV 157 ja etuushakemuksen lisäksi Kelaan tulee toimittaa ilmoitus Suomeen muutosta. Voit myös ilmoittaa muutostasi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kelasta voit hakea työttömyysturvaa, jos olet oikeutettu Kelan etuuksiin ja olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistossa.

Muistathan myös, että EU-kansalaisena sinun tulee rekisteröidä oleskeluoikeutesi Maahanmuuttovirastossa, jos oleskelet Suomessa yli kolme kuukautta.

Kysy Kelasta palstalla voidaan antaa vain yleistä neuvontaa. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, mikäli haluat käydä tilanteesi läpi vielä tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Vilma | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi