Paluu sairauden takia Suomeen: kotikunnan palauttaminen

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

pippuritikkari

Paluu sairauden takia Suomeen: kotikunnan palauttaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja pippuritikkari » 16 Tammi 2022, 13:02

Hei!

Olen suomalainen opiskelija ulkomailla ja tahtoisin kysyä kotikunnasta palauttamisesta Suomeen.

Tilanteeni on seuraava.

Valmistuin viime vuonna kandiksi yliopistosta EU-alueen ulkopuolella ja teen samassa yliopistossa tällä hetkellä maisterin tutkintoa. Opiskeluni ulkomailla ovat kestäneet nyt viisi vuotta. Valmistun ensi vuoden keväällä. Opiskelujeni alusta asti minulla on ollut suunnitelmissa palata Suomeen valmistuttuani; oleskeluni ulkomailla on siis väliaikaista.

Olen kuulunut koko opiskelujeni ajan Suomen sosiaaliturvaan ja olen sairausvakuutettu. Minulla on autoimmuunisairaus, jota olen pystynyt hoitamaan lääkkeillä, joihin minulla on korvausoikeus Kelasta. Viime kuukausina sairauteni on kuitenkin pahentunut, ja olen siksi palaamassa takaisin Suomeen ainakin vuodeksi.

Kirjoitan Suomessa oleskeluni aikana graduani. Olen myös saanut suomalaisesta yrityksestä töitä, joita aion tehdä opiskelujeni ohella.

Onko minun mahdollista saada tässä tilanteessa kotikuntaa Suomesta? Olen ymmärtänyt, että jos Suomessa oleskelu kestää yli vuoden, oleskelu voidaan katsoa pysyväksi, jolloin minulla olisi oikeus kotikuntaan.

Kiitos jo suuresti etukäteen.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Paluu sairauden takia Suomeen: kotikunnan palauttaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 17 Tammi 2022, 09:42

Hei pippuritikkari!

Kotikunnasta päättää Digi- ja väestötietovirasto, joten sinun tulisi selvittää asiaa heidän kautta.

Ystävällisin terveisin
Santeri | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela