Ulkomailla asuminen ja Suomessa synnyttäminen

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Espanjassaasuva

Ulkomailla asuminen ja Suomessa synnyttäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Espanjassaasuva » 08 Touko 2019, 20:17

Haluaisin tiedustella asiaa,
Minulla on Suomen kansalaisuus mutta asun tällä hetkellä Espanjassa mutta on tarkoitus muuttaa Suomeen noin 2kk ennen synnytystä.
Onko minun mahdollista synnyttää Suomen sairaalassa ja jos on niin aiheutuuko minulle siitä mitään kuluja ? Siihen asti kun muutan Suomeen neuvola käynnit käyn Espanjassa säännöllisesti ja sitten tietenkin jatkan käyntejä Suomessa. Tarkoitus on siis jäädä Suomeen pysyvästi asumaan synnytyksen jälkein.
Viimeksi muokannut Kela | sairausetuudet, 09 Touko 2019, 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty sairaanhoidosta.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Ulkomailla asuminen ja Suomessa synnyttäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 09 Touko 2019, 12:07

Hei Espanjassaasuva!

Suomeen muuttosi tiimoilla sinun tulee olla yhteydessä Maistraattiin, joka tekee kotikuntalain mukaisen rekisteröinnin ja päivittää sinulle kotikunnan. Kun sinulla on kotikunta Suomessa, voit käyttää kaikkia kotikuntasi julkisen terveydenhuollon palveluja ja maksat vain kuntalaisen asiakasmaksun.

Suomen sosiaaliturvaan ja sairausvakuuttamiseen liittyen sinun tulee olla yhteydessä Kelaan.

Verkkosivuiltamme saat lisää tietoa:

https://www.kela.fi/sosiaaliturvaan-kuu ... ta-suomeen

Ystävällisin terveisin,

Pia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi