Suomeen paluumuuttava

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Vieras

Suomeen paluumuuttava

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Loka 2019, 20:40

Hei!

Olen muuttamassa takaisin Suomeen Ruotsista marraskuun alussa ja mietin mitä tukia voi saada ja voinko hakea niitä etukäteen? Olen solminut jo uuden vuokrasopimuksen sekä ilmottautunut työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon marraskuun alusta lähtien. Voisinko saada esimerkiksi asumistukea siihen asti että löydän työpaikan ja voinko hakea sitä jo näin etukäteen? Olen ilmoittanut jo tulevasta muutostani maistraattiin ja kelalle.

Kiitos!

Kela | kansainväliset asiat

Re: Suomeen paluumuuttava

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 14 Loka 2019, 09:38

Hei!

Voit hakea etuuksia etukäteen, mutta hakemuksia ei käsitellä ennen kuin olet muuttanut Suomeen.

Työttömyysturvahakemuksen voi kuitenkin jättää vasta, kun työttömyyttä on kestänyt viisi päivää, koska etuudessa on omavastuuaika.

Onnea muuttoon
Sanna | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi