oikeus terveydenhoitoon yli 6 kk / yli 12 kk oleskeltuani ulkomailla

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

ReissuTomppa

oikeus terveydenhoitoon yli 6 kk / yli 12 kk oleskeltuani ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja ReissuTomppa » 20 Loka 2019, 15:01

Oleskelen pitempään kuin 6kk ulkomailla EU:n ulkopuolella, mutta (todennäköisesti) kuitenkin alle 1 vuoden. Olen Suomen kansalainen ja minulla väestötietojärjestelmässä kotikunta. Ulkomailla oleskellessani en työskentele, opiskele, ole eläkeläinen tms., enkä kuulu oleskelumaani sosiaaliturvajärjestelmiin. En tällä hetkellä saa enkä hae mitään KELAn etuuksia. Kysymykseni koskee Suomen sosiaaliturvajärjestelmän piiriin kuulumista seuraavanlaisessa paluutilanteessa.

Mikäli yli 6kk:n ulkomailla oleskeluni aikana sairastun siten, että minun pitää palata Suomeen (kuitenkin alle 1 vuoden ulkomaan oleskelua), ja tarvitsen välittömästi palattuani julkisia terveydenhoitopalveluja, niin
a) olenko niihin oikeutettu?
b) olenko oikeutettu sairauspäivärahaan, mikäli edellytykset muutoin täyttyvät?

Entäpä vastaavassa tilanteessa, mutta jos olen oleskellut ulkomailla jo yli vuoden – samat kysymykset a ja b.
Ja mikäli en, millä edellytyksin kuulun uudestaan Suomen sosiaaliturvan piiriin, mikäli jo Suomesta lähtiessäni olen ollut, sekä palatessani, vailla vakituista asuntoa (Poste Restante -osoitteella)?

Kela | kansainväliset asiat

Re: oikeus terveydenhoitoon yli 6 kk / yli 12 kk oleskeltuani ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 22 Loka 2019, 08:56

Hei ReissuTomppa!

Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta. Voit tehdä ilmoituksen osoitteessa www.maistraatti.fi/muuttoilmoitus. Maistraatti antaa tarvittaessa lisätietoa, miten ulkomailla oleskelusi vaikuttaa kotikunnan rekisteröintiin ja päivittämiseen. Ohjaan sinua olemaan yhteydessä siis maistraattiin, sillä kotikunta määrittää oikeutesi julkiseen sairaanhoitoon Suomessa.
Kelaan sinun tulee toimittaa ilmoitus ulkomailla oleskeluusi liittyen. Voit täyttää ilmoituksen oman asiointipalvelusi kautta tai postittaa lomakkeen Y38 (Ilmoitus – Muutto ulkomaille tai työskentely ulkomailla). Lomake löytyy Kelan verkkosivulta www.kela.fi/lomakkeet. Kela käsittelee asian ja ratkaisee oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan ilmoituksen perusteella ja ratkaisun voit nähdä käsittelyn jälkeen oman asiointipalvelusi tiedoissa. Yli 6 kuukauden oleskelua ulkomailla pidetään yleensä vakinaisena muuttona pois Suomesta, jolloin oikeus sosiaaliturvaan ja sairausvakuutukseen päättyy muuttopäivään. Tällöin ei yleensä myöskään ole enää oikeutta Kelan etuuksiin. Kun taas palaat takaisin Suomeen, tulee sinun toimittaa Kelaan ilmoitus paluustasi ja uusi käsittely alkaa koskien oikeuttasi Suomen sosiaaliturvaan. Paluun yhteydessä ohjaan sinua myös olemaan maistraattiin uudelleen yhteydessä, jotta kotikuntasi tiedot voidaan päivittää ja oikeutesi julkiseen sairaanhoitoon tarvittaessa palautuu.
Lisätietoa voit lukea Kelaan liittyen verkkosivultamme https://www.kela.fi/kansainvaliset-tilanteet.

Ystävällisin terveisin,

Mia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi