Takautuvasti maksu hoidoista kelakorttin odotteluajalta

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

1Peltsi

Takautuvasti maksu hoidoista kelakorttin odotteluajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja 1Peltsi » 28 Loka 2019, 18:40

Olen juuri muuttanut Suomeen puolisoni luokse. Minulla on jo suomalainen henkilötunnus ja oleskelulupakortti, mutta ei vielä maistraatin hyväksymää kotikuntaa. Nyt olen loukannut käteni ja tarvitsen lääkärihoitoa. Kun nyt menen hoitoon joko julkiselle- tai yksityiselle puolelle, niin saanko varmasti jälkikäteen kelakorvauksen ko. hoidoista kelakortin saatuani?

Vieras

Re: Takautuvasti maksu hoidoista kelakorttin odotteluajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Loka 2019, 12:31

Kela ei korvaa hoitoa julkisella sektorilla. Sitä varten on julkisessa terveyden/sairaanhoidossa olemassa vuosittainen maksukatto.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Takautuvasti maksu hoidoista kelakorttin odotteluajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 30 Loka 2019, 09:27

Hei 1Peltsi!

Sinun tulee hakea korvauksia tarvittaessa jälkikäteen lomakkeella SV127 (Hakemus - Suomessa syntyneet sairaanhoitokustannukset). Lomake löytyy verkkosivultamme www.kela.fi/lomakkeet. Toimita hakemus liitteineen Kelaan. Käsittelemme asian hakemuksesi perusteella ja vasta tämän jälkeen saat kirjallisen päätöksen. Etukäteisiä ratkaisuja ei voida antaa, vaan jokainen asia vaatii erillisen käsittelyn. Lisää aiheesta voit lukea verkkosivultamme https://www.kela.fi/ulkomailta-suomeen- ... o-suomessa.

Ystävällisin terveisin,

Mia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi