Paluumutto Suomeen

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

jlukkarila3+

Paluumutto Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja jlukkarila3+ » 05 Marras 2019, 17:44

Moi!
Olen asunut ympäri Eurooppaa viimeisen 14 vuotta, mutta tämän vuoden tammikuuhun maksoin veroni ja sos. turvamaksut Irlantiin. Nyt tämä vuoden helmikuusta palkastani on vähennetty sos. turvamaksut Portugaliin, ja hain helmikuussa paikallista sosiaaliturvanumeroa, mutta minulla ei vieläkään sitä ole, eikä kukaan tiedä miksi. Olen tässä kuussa muuttamassa perheeni kanssa Suomeen. Mitä tapahtuu kaikille "maksamilleni" sosiaaliturvamaksuille ja miten se vaikuttaa Suomen sosiaaliturvaan ja mahdollisten tukien odotusaikaan?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Paluumutto Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 06 Marras 2019, 09:43

Hei jlukkarila3+!

Maksamistasi sosiaaliturvamaksuista sinun on hyvä tiedustella tarkemmin kyseisen maan sosiaaliturvasta vastaavasta laitoksesta.

Suomeen palaavalla paluumuuttajalla on yleensä oikeus Suomen sosiaaliturvaan vakinaisesta Suomeen muutosta lukien. Tämä kuitenkin edellyttää, että et ole enää oikeutettu toisen EU-maan vakuutukseen, koska et voi kuulua kahden EU-maan vakuutukseen samanaikaisesti. Oikeutesi Kelan etuuksiin tutkitaan hakemuksista, eikä etukäteisratkaisuja voida antaa. Voit ilmoittaa Suomeen paluustasi ja hakea etuuksia Kelan asiointipalvelussa tai paperilomakkeilla.

Ystävällisin terveisin
Henna | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi