Paluumuuttajana Suomeen opiskelemaan

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

human

Paluumuuttajana Suomeen opiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja human » 10 Marras 2019, 23:34

Hei,

Olen ensi vuoden alussa palaamassa suomeen työskenneltyäni EU:n alueella useamman vuoden. Tavoitteenani on oman työllistymiseni parantaminen suomessa alaa vaihtamalla. Olen jo saanut opiskelupaikan kahden vuoden pituiseen maisterin tutkinnon opinto-ohjelmaan joka sopii tähän tarkoitukseen. Sen tiedän että etuuksia voin hakea vasta ollessani suomessa ja kun olen saanut takaisin oikeuden suomen sosiaaliturvaan, mutta se mitä minun kannattaa hakea, mitä voin hakea ja kenties missä järjestyksessä on hieman epäselvää.

Voinko hakea työttömyysetuuksia tässä tilanteessa opiskeluun, jossa minulla on jo opiskelupaikka ja olen jo tänä syksynä suorittanut etänä vähäisen määrän opintoihin liittyviä toimia ja aloittaisin täysipäiväset opinnot heti suomeen palattuani? TE-toimiston informaation perusteella tämä ei olisi mahdollista, koska ratkaisu tuesta pitää olla tehty ennen opiskeluiden aloittamista.

Se miksi hakisin työttömyysetuutta opiskeluun on koska opintotukikuukauteni ovat luultavasti käytetty loppuun jo aiemmissa opinnoissa, mutta en voinut tarkistaa tätä kelan palveluissa. Seuraava kysymykseni onkin tästä aiheesta: onko opintoihin mahdollista saada lainantakausta vaikka opintotukikuukaudet on käytetty loppuun? Kelan sivuilta löytyvä lause "Voit saada opintolainan valtiontakauksen, jos saat Kelasta opintorahaa tai Työllisyysrahastolta aikuiskoulutustukea." antaa ymmärtää että lainantakaus ei olisi mahdollista ilman että opintoraha on myönnetty.

Kiitos paljon avusta!

Viulu

Re: Paluumuuttajana Suomeen opiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Viulu » 11 Marras 2019, 05:11

Olet tulkinnut aivan oikein eli työttömyysetuudella et voi opiskella etkä voi saada opintolainaa, jos et saa opintorahaa. Kannattaa siis säästää nykyisistä tuloistasi.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Paluumuuttajana Suomeen opiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 11 Marras 2019, 09:14

Hei human!

Siirsin kysymyksesi opiskelijoiden palstalle. Löydät kysymyksesi täältä.

Onnea opintoihin
Sanna | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi