Suomeen ennen lapsen syntymää

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Norjasta Suomeen

Suomeen ennen lapsen syntymää

Lukematon viesti Kirjoittaja Norjasta Suomeen » 21 Helmi 2020, 15:08

Hei,

Asun tällä hetkellä Norjassa ja kuulun Norjan sosiaaliturvaan. Olen raskaana, suunnittelen palaavani Suomeen 4 viikkoa ennen lapsen syntymää ja suunnittelen viettäväni vanhempainvapaani (11 kk) Suomessa. Tämän jälkeen koittaa mahdollisesti paluu Norjaan, jossa minulla on vakituinen työsuhde (jonka toisin voin siirtää Suomeen). Tuleeko minun rekisteröityä Suomeen jo etukäteen, ennen 1.5.2020 koittavaa paluuta jotta pääsen varmasti suomalaisen sosiaaliturvan piiriin ennen synnytystä (LA 31.5.2020)? Haluaisin varmistaa, että minulla on ennen laskettua aikaa oikeus suomalaiseen julkiseen terveydenhuoltoon, että saan paikan synnytyssairaalasta ja että sekä minä että lapseni saamme terveydenhuollon palvelut myös syntymän jälkeen. Minkä ilmoituksen teen mikäli ennakkoilmoitus tarvitaan?

Kiitos avusta!

Kela | kansainväliset asiat

Re: Suomeen ennen lapsen syntymää

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 21 Helmi 2020, 17:06

Hei Norjasta Suomeen!

Kuulostaisi siltä, että sinun pitää kuulua Norjan sosiaaliturvaan sen aikana, kun oleskelet Suomessa ja saat vanhempainpäivärahaa Norjasta. Kun oleskelet Suomessa, riippuu oikeus julkiseen terveydenhuoltoon siitä, onko sinulla kotikuntaa Suomessa. Kotikunnan myöntää Digi- ja väestötietovirasto eli entinen maistraatti. Jos sinulla ei tule oikeutta kotikuntaan Suomessa oleskelusi aikana, pitää sinun tarkistaa sairaalalta riittääkö heille tieto vakituisesta osoitteestasi Norjassa tai Norjan myöntämä eurooppalainen sairaanhoitokortti. Sairaala saattaa vaatia ennakkolupaa synnytystä varten. Tällöin otat yhteyttä Norjan laitokseen ja pyydät heiltä S2-todistusta, jonka perusteella hakeudut ennakkoluvalla hoitoon Suomeen.

Löydät lisätietoja Suomessa synnyttämisestä täältä.

Hyvää viikonloppua
Sanna | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Norjasta Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Norjasta Suomeen » 06 Maalis 2020, 12:45

Hei,

Kiitos vastauksesta! Olen selvitellyt asiaa ja minun ilmeisesti kannattaa rekisteröidä vain tilapäinen osoite Suomeen. Selvitän sairaalalta josko Eurooppalainen sairaanhoitokortti on riittävä, mutta mikä on oikeuteni neuvolapalveluihin? Tuleeko sekin selvittää suoraan jonkin terveyskeskuksen kanssa vai onko Kelalla linja tähän?

Kiitos avustanne!

Kela | kansainväliset asiat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 06 Maalis 2020, 13:12

Hei Norjasta Suomeen!

Oikeutesi käyttää julkisen terveydenhuollon palveluja perustuu yleensä siihen, onko sinulla kotikunta Suomessa. Digi- ja väestötietovirasto tekee kotikuntakirjauksen väestötietojärjestelmään. Jos sinulla on kotikunta Suomessa, voit käyttää kaikkia kotikuntasi julkisen terveydenhuollon palveluja ja maksaa vain kuntalaisen asiakasmaksun. Jos ei ole Suomessa kotikuntaa, ei yleensä voi saada muuta kuin kiireellistä hoitoa julkisessa terveydenhuollossa esittämällä asuinmaasi myöntämän Eurooppalaisen sairaanhoitokortin. Maksat hoidosta saman asiakasmaksun kuin Suomessa vakituisesti asuva.

Ystävällisin terveisin
Maija | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi