Suomen kansalaisen ulkomaalaisen aviopuolison tuet

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

XXXXXX-XXXX

Suomen kansalaisen ulkomaalaisen aviopuolison tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja XXXXXX-XXXX » 29 Syys 2020, 18:55

Hei, olen juuri mennyt naimisiin Madagaskarilaisen mieheni kanssa ja olemme tulossa pian suomeen. Hänellä on suomalainen oleskelulupa ja sen mukaan hänen on mm. mahdollista tehdä töitä suomessa, opiskella suomessa yms. Siksi mietinkin, että olisiko hänen myös mahdollista saada Kelalta tukea? Esimerkiksi opintotuki, asumistuki, mahdollinen työttömyystuki? Millä tavalla Kela näkee myös minulle oikeutetut tuet avioliittoamme ajatellen? Olen joskus kuullut, että tuet ovat erilaiset aviopareille kuin yksilöille, mutta en tiedä onko jotain eroavaisuuksia, joista minun tulisi tietää liittyen avioliittooni ei- (vielä)- suomen kansalaisen kanssa?

Vieras

Re: Suomen kansalaisen ulkomaalaisen aviopuolison tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Syys 2020, 19:58

vinkkinä nimimerkin tekoon.Älkää missään tapauksessa henkilötunnusta laittako nimimerkiksi.Tuskin sitä kukaan väärinkäyttää mutta kaikki lukijat näkee sen täällä.

Kela | kansainväliset asiat

Re: Suomen kansalaisen ulkomaalaisen aviopuolison tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 02 Loka 2020, 09:15

Hei!

Puolisosi oikeus sosiaaliturvaan ja Kelan etuuksiin selvitetään, kun hän hakee Kelasta etuuksia ensimmäistä kertaa Suomeen muuttonsa jälkeen. Hänen pitää täyttää etuushakemuksen lisäksi Kelan asiointipalvelussa Ilmoitus Suomeen muutosta tai toimittaa Kelaan lomake Muutto Suomeen (Y77).

Kysy Kelasta -palsta on yleistä neuvontaa varten. Pyydämme olemaan yhteydessä puolisosi tilanteesta puhelimitse asiakaspalveluumme. Etuuskohtaiset palvelunumeromme löydät täältä.

Ystävällisin terveisin
Maija | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi