Äitiyspakkaus ulkomaille

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

OpiskelijaAUS

Re: Äitiyspakkaus ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja OpiskelijaAUS » 29 Maalis 2019, 01:51

Hei olen suorittamassa tutkintoa Australiassa, mutta minulle ja miehelle on molemmille myönnetty oikeus Suomen sosiaaliturvaan opintojemme ajaksi. Olenko oikeutettu äitisavustukseen ja voinko saada äitiyspakkauksen ulkomaille?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Äitiyspakkaus ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 02 Huhti 2019, 10:08

Hei OpiskelijaAUS !

Sinulla on yleensä oikeus äitiysavustukseen, jos oleskelet tilapäisesti toisessa maassa, mutta asut vakituisesti Suomessa.

Tilapäisenä pidetään ulkomailla oleskelua, joka kestää enintään 6 kuukautta. Sinulla voi olla oikeus äitiysavustukseen myös silloin, jos olet esimerkiksi lähetetty työntekijä, opiskelija tai valtion virkamies. Ulkomailla oleskelu voi tällaisissa tapauksissa kestää myös yli 6 kuukautta. Myös perheenjäsenellä voi olla oikeus äitiysavustukseen.

Kela ei postita äitiyspakkausta ulkomaille. Jos asut ulkomailla ja haluat äitiyspakkauksen, valtuuta joku noutamaan se Matkahuollon toimipisteestä ja toimittamaan se sinulle ulkomaille. Tällaisessa tilanteessa vastaat itse järjestelyistä ja kustannuksista, jotka aiheutuvat pakkauksen lähettämisestä ulkomaille.

Löydät lisätietoa asiaan liittyen sivuiltamme:

https://www.kela.fi/aitiysavustus

Ystävällisin terveisin,

Tiina | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi