Ulkomailla oleskelu suunniteltua pitempään

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

SapattivuodenVietossa

Ulkomailla oleskelu suunniteltua pitempään

Lukematon viesti Kirjoittaja SapattivuodenVietossa » 15 Touko 2019, 15:16

Lähdin vajaa vuosi sitten toiseen EU-maahan viettämään sapattivuotta. Olen tämän ajan ollut oikeutettu Kelan sosiaaliturvaan - kohdallani se koskee lähinnä oikeutta sairaudenhoitoon äkillisissä tapauksissa EHIC-korttia näyttämällä. En tee ulkomailla ollessani töitä, enkä myöskään saa Kelalta mitään muita etuja (eläke tms.), vaan elän omilla säästöilläni.

Tein tilapäisestä muutosta ilmoituksen Kelaan ennen lähtöäni.

Nyt olen kuitenkin päättänyt jäädä vielä toiseksi vuodeksi. Tuleeko minun ilmoittaa tästä Kelalle, ja jos niin miten? Puhelinpalvelu ei toimi, vaan katkaisee puhelun aina, kun siihen vastataan (jonotusmusiikista toki saan maksaa siihen asti).

Ja jatkuuko äkillisen sairauden hoito-oikeuteni EHIC-kortilla vielä toisen vuoden ajan vai pitääkö minun hankkia yksityinen sairausvakuutus?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Ulkomailla oleskelu suunniteltua pitempään

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 16 Touko 2019, 11:28

Hei nimim. SapattivuodenVietossa!

Olosuhdemuutoksesta tulee ilmoittaa Kelaan. Voit tehdä ilmoituksen oman asiointipalvelusi kautta, jonne pääset kirjautumaan Kelan verkkosivulta: https://www.kela.fi/asiointi.

Pidempiaikainen oleskelu ulkomailla yleensä katkaiseen oikeuden Suomen sosiaaliturvaan ja tämän myötä myös mahdollisuuden käyttää Kelan myöntämää eurooppalaista sairaanhoitokorttia. Kela ratkaisee sosiaaliturvaan kuulumisesi ilmoituksesi perusteella ja tilanteen voit tarkistaa asiointipalvelusi kautta. Suosittelen yksityisen matkavakuutuksen hankkimista.

Ystävällisin terveisin,

Mia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi