Eläke Ruotsista

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

RKoli

Eläke Ruotsista

Lukematon viesti Kirjoittaja RKoli » 20 Touko 2019, 16:26

Hei -

olin töissä Ruotsissa 1978-1979. Laitoin viestiä sikäläiseen Pensionsmyndigheteniin, joka vastasi, että saisin nostaa eläkettä 240 kruunua kuussa jo nyt tai sitten 270 kruunua kuussa kun täytän 65:

"Hej Raija,
Tack så mycket.
Enligt prognosen så har du rätt till en pension, om än något liten. Den är ca. 240 kr/mån om du skulle börja ta ut den nu och om du väntar till 65 år blir den ca 270 kr/mån.
För att söka detta vänder du dig till Kela som hjälper dig att söka pensionen via oss. "

Eli heidän mukaansa te auttaisitte minua hakemaan tätä eläkettä Ruotsista. Onko tähän jokin lomake vai kuinka homma toimii?

Terveisin
Raija

Kela | kansainväliset asiat

Re: Eläke Ruotsista

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 22 Touko 2019, 09:53

Hei RKoli!

Pitää paikkansa - voit toimittaa Kelaan lomakkeen EtkKela7001 (Hakemus, vanhuuseläke). Varsinaisen hakemuslomakkeen lisäksi tulee täyttää myös Liite U (Asuminen ja työnteko ulkomailla). Kela toimittaa hakemuksen liitteineen eteenpäin käsittelyä varten. Ruotsin eläkelaitos postittaa sinulle eläkepäätöksen, kun käsittely on valmis.

Lomakkeet löytyvät verkkosivultamme:

EtkKela7001

Liite U

Ohje liitteen täyttämiseen

Ystävällisin terveisin,

Mia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

C76

Lukematon viesti Kirjoittaja C76 » 29 Touko 2019, 05:20

Hej!
Saan sjukersättningiä Ruotsista, siihen asti että olen 65v.
Haluaisin takaisin työelämään, käynyt KELAn ammatillisessa kuntoutuskartoituksessa.
Yksi mahdollisuus on työkokeilu.
Työkokeilu

Työkokeilu soveltuu sinulle, jos tavoitteenasi on varmistaa ammatillinen urasuunnitelma, opiskeluala tai konkreettinen työtavoite. Tällöin kokeilet työtä valitsemallasi työpaikalla. Saat valmentajan tukea soveltuvan ammattialan, opiskelualan tai työtehtävän valintaan ja sen soveltuvuuden varmistamiseen.

Työkokeilu kestää 3–6 kuukautta, ja se voi jatkua työhönvalmennuksena.

Tältä ajalta ei saa palkkaa. Mikä on se summa jonka saan? Saanko pitää sjukersättningin 1700€ ennen veroja vai mikä tukimuoto tällöin olisi kyseessä? Ja kuinka paljon saisin kuukaudessa? Ruotsi ei tunne palkatonta työkokeilua, vaan he luulevat että siitä saa palkkaa.

C176

Lukematon viesti Kirjoittaja C176 » 29 Touko 2019, 08:21

Ja tarkennus vielä, olen saanut sjukersättning päätöksen vuoden 2008 jälkeen. Jos olen ymmärtänyt oikein aikaisemmin sai työskennellä, mutta ei enään.

Kela | kansainväliset asiat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 03 Kesä 2019, 10:04

Hei nimim. C76!

Voidaksemme perehtyä tilanteeseesi hieman tarkemmin ja antaa sinulle suunnatumpaa neuvontaa, pyytäisin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 020 692 205 (kuntoutus/ ma-pe, klo 9 - 16). Halutessasi voit myös jättää meille viestin oman asiointipalvelusi kautta.

Ruotsin sjukersättning-etuusen osalta sinun tulee kääntyä etuutta maksavan laitoksen puoleen.

Ystävällisin terveisin,

Mia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi