Työn teko ulkomailla opiskelun oheessa

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

ww55

Työn teko ulkomailla opiskelun oheessa

Lukematon viesti Kirjoittaja ww55 » 02 Kesä 2020, 13:23

Moi!

Olen lähdössä Saksaan opiskelemaan päätoimisesti. Olen ymmärtänyt, että kun vain opiskelen Saksassa saan opintotukea sekä olen sairasvakuutettu (eli voin käyttää eurooppalaista sairaanhoitokorttia välttämättömiin hoitoihin). Ajatuksenani on kuitenkin käydä osa-aika töissä päätoimisten opintojen oheessa. Saan tästä työskentelystä huolimatta opintotukea, mutta olenko silloinkin oikeutettu käyttämään eurooppalaista sairaanhoitokorttia vai pitääkö minun sairasvakuuttaa itseni jollakin saksalaisella sairasvakuutuksella?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Työn teko ulkomailla opiskelun oheessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 03 Kesä 2020, 12:56

Hei nimim. Ww55!

Ulkomailla lyhytaikaisesti oleskelevalla on yleensä oikeus Kelan etuuksiin, jos ulkomailla oleskelu kestää enintään 6 kuukautta. Jos opiskelu ulkomailla kestää yli 6 kuukautta, on opiskelijalla yleensä oikeus Kelan etuuksiin pidempään. Edellytyksenä on, että on ollut oikeutettu Kelan etuuksiin jo ennen ulkomaan opintoja, opintojen tulee olla päätoimisia, johtaa ammattiin tai tutkintoon sekä tapahtua julkisen hallinnon alaisessa oppilaitoksessa.

Kerroit viestissä, että olet ajatellut osa-aikaista työskentelyä opintojen ohella Saksassa. Jos työskentelee EU-maassa opintojen ohella on yleensä oikeus työskentelymaan sosiaaliturvaan. Yleensä tällöin ei voi samanaikaisesti käyttää Kelan myöntämää eurooppalaista sairaanhoitokorttia, vaan tulee selvittää oikeus työskentelymaan sosiaaliturvaan. Voit lukea lisää opiskelijan sosiaaliturvasta täältä.

Muista ilmoittaa Kelaan ulkomaille lähdöstä sekä työskentelystä ulkomailla. Ilmoituksen ulkomailla oleskelusta voit jättää Kelan asiointipalvelun kautta (Hakemukset ja ilmoitukset > Oikeus Suomen sosiaaliturvaan). Voit vaihtoehtoisesti tulostaa ja täyttää lomakkeen Y38 (Ilmoitus ulkomaille muutosta) sekä postittaa sen Kelaan.

Sara | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

rubikal

Lukematon viesti Kirjoittaja rubikal » 09 Kesä 2020, 01:16

Entä jos asuu ulkomailla, mutta suorittaa suomalaista korkeakoulututkintoa etänä ja tekee suomalaiselle firmalle sivutoimisesti töistä? Eli olen muuttamassa ulkomaille, samalla opiskelen amk-pohjaista tutkintoa, jonka suorittamistapa muuttuu etäopiskelun sallivaksi, mutta olen myös aiemman työkokemuksen perusteella saanut eräältä suomalaiselta tauluja ja kuvakirjoja valmistavalta yritykseltä tarjouksen kehittää heidän kuvakirja -palveluaan. Saanko kuitenkin suomalaista opintotukea normaalisti ja jos perustan esimerkiksi espanjaan yrityksen, vaikuttaako sen kautta laskutettu työ sen määrään?

Kela | kansainväliset asiat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 10 Kesä 2020, 09:49

Hei!

Jos työskentelet Espanjassa opintojesi ohella, vastaa yleensä työskentelymaa (Espanja) sosiaaliturvastasi. Tällöin sinulla ei ole oikeutta käyttää Kelan myöntämää eurooppalaista sairaanhoitokorttia.

Jos työnantajasi on suomalainen ja työskentelet heille etänä Espanjasta käsin, Eläketurvakeskus (ETK) ratkaisee, kuulutko työskentelysi ajan Suomen sosiaaliturvaan. Voit lukea lisätietoja asiasta ETK:n nettisivuilta.

Siirsin kysymyksesi opintotuen kysymyspalstalle, jotta saat vastauksen siihen, miten Espanjassa työskentely vaikuttaa opintotukeen: Kysy opiskelijoiden etuuksista > Opintotuki ja tulot.

Ystävällisin terveisin
Johanna | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi