Hur kan ni ha olika åsikt i samma fråga?

Hur kan jag börja omfattas av den finländska sociala tryggheten? Hur får jag ett FPA-kort? Kan jag få arbetslöshetsförmåner eller familjeförmåner? Inverkar förmåner från utreselandet på FPA-förmånerna? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Siljelind

Hur kan ni ha olika åsikt i samma fråga?

Oläst inlägg av Siljelind » 05 aug 2019, 22:07

Jag har drabbats av väntetid när jag söker barnbidrag med hänvisning till att det inte är styrkt att jag inte har rätt till ersättning från Försäkringskassan i Sverige ännu.

Jag blir då hänvisad till Utkomsstöd om jag behöver pengar av er personal.

För att få utkomsstöd måste jag vara utan rätt till inkomster från annat håll.

Man menar att jag uppfyller det kriteriet.

Men har jag rätt till stöd från Försäkringskassan så stämmer ju helt enkelt inte det. Då har jag ju rätt till ersättning.

Det här går ju bara ihop om ni på en och samma gång både tror er veta att jag inte har rätt till ersättning från Försäkringskassan och samtidigt tror er veta att jag inte har det.

Hur kan ni passa över folk från en ersättning som man får utan krav på motprestation till en ersättning där motprestation krävs genom att göra totalt motsatt bedömning av exakt samma sakförhållande på samma myndighet samtidigt?

Skulle jag bete mig så skulle jag låsas in och sjukförklaras med motiveringen att jag är psykotisk och saknar anknytning till verkligheten.

Vad har ni att säga till ert försvar i frågan?

Användarvisningsbild
Kela | kansainväliset asiat

Re: Hur kan ni ha olika åsikt i samma fråga?

Oläst inlägg av Kela | kansainväliset asiat » 07 aug 2019, 09:47

Hej Siljelind!

Jag ber dig vänligen kontakta vår kundtjänst på nummer 020 634 0200 (mån –fre, klo 10 – 15) för att få mera information om ditt personliga ärende och sedan kunna svara på din fråga.

Med vänlig hälsning

Mia | FPA internationella ärenden
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Användarvisningsbild
Siljelind

Oläst inlägg av Siljelind » 07 aug 2019, 10:06

Det är inte en fråga om ett enskilt ärende. Det här gäller alla som flyttas från övriga ersättningar till utkomststöd på samma vis.

Ni måste ju kunna svara generellt på vad som gäller kring en regel.

Vad stöder ni er på för lagrum när ni säger att i fråga om utkomststöd är det i samma ärende utrett att personen inte har några bidrag att söka från försäkringskassan men i fråga om andra bidrag är den saken inte utredd?

Hur kan principerna för bedömning vara olika?

Det är en generell fråga som säkerligen intresserar fler än bara mig.

Det är givetvis bekvämt för er att slippa svara offentligt men frågan dör inte för att ni vägrar besvara den här och försöker påskina att det här gäller ett enskilt fall istället för en generell princip.

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 30 aug 2019, 08:57

Hej Siljelind!

Ditt ärende är mycket viktigt och vi absolut vill ge ett svar för dig, men som berättad förut behöver vi mera detaljerad information. Detaljerad information menar mera personlig information om den här situationen och det kan vi tyvärr inte behandla skriftlig här på allmänna spalten.

Jag ber dig fortfarande om att kontakta kundtjänsten. Tack.

Med vänlig hälsning

Mia | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!