Rysk dam på väg hit

Hur kan jag börja omfattas av den finländska sociala tryggheten? Hur får jag ett FPA-kort? Kan jag få arbetslöshetsförmåner eller familjeförmåner? Inverkar förmåner från utreselandet på FPA-förmånerna? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
thomasrockar

Rysk dam på väg hit

Oläst inlägg av thomasrockar » 17 apr 2019, 12:14

Hej!

Jag (finländsk) har ingått äkenskap med en rysk medborgare.

01. Behöver hen papper på sina tidigare efternamn? Dessa har hen redan gjort med apostilles. Accepterar finska myndigheter översättningar som är gjorda i ryssland ? Till vilket språk skall dom översättas isåfall?

02. Är hen tillåten att vänta på uppehållstillstånd i Finland.

03. Vilka papper behövs för att söka utkomsttöd? Hen har betygen, arbetsintyg och CV översatta med apostille gjort i ryssland. Accepteras dessa?

04. Hur / när kan hen skaffa en finsk sjukförsäkring?

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Rysk dam på väg hit

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 18 apr 2019, 15:28

Hej thomasrockar!

Gällande din första fråga kan du kontakta magistraten. Migrationsverket kan hjälpa med din andra fråga.

Det låter som att hen borde ansöka arbetsmarknadsstöd i första hand. Som bilaga kan det begäras intyg angående utbildning. I allmänhet brukar FPA acceptera översättningar. Innan hen skickar ansökan om arbetslöshetsförmån ska hen anmäla sig som arbetslös arbetssökande hos TE-tjänster. Även TE-tjänster kan i vissa fall behöva dokumenten som du har nämnt.

Hen kan ansöka om FPA-kort genom att fylla i ansökan SV 157r och bilagan Y77r. Ansökan kan handläggas först när personen har fått beslut om uppehållstillstånd.

Trevlig långhelg
Tiina | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!