Hur gäller FPA om man bor i Sverige?

Hur kan jag börja omfattas av den finländska sociala tryggheten? Hur får jag ett FPA-kort? Kan jag få arbetslöshetsförmåner eller familjeförmåner? Inverkar förmåner från utreselandet på FPA-förmånerna? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Leila boren

Hur gäller FPA om man bor i Sverige?

Oläst inlägg av Leila boren » 05 jan 2020, 15:47

Hur fungerar det med FPA om man är bosatt i Sverige, men behöver söka vård hos Medimar på Åland?

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Hur gäller FPA om man bor i Sverige?

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 08 jan 2020, 10:21

Hej Leila boren!

Under en tillfällig vistelse i Finland får du medicinskt nödvändig vård om du uppvisar en officiell identitetshandling eller passet i och med att du är bosatt i ett annat nordiskt land.

Dock om vården inte anses som medicinskt nödvändigt under din tillfälliga vistelse utan kan ses som att du söker planerad vård måste du ansöka om ett förhandstillstånd från Sverige eller betala kostnaderna själv.

Du kan vara i kontakt med sjukhuset angående huruvida vården anses som medicinskt nödvändigt. Om du har frågor angående förhandstillstånd eller ersättning av vårdkostnaderna vänligen kontakta Försäkringskassan.

Vänligen
Sanna | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!