Beställning av EU sjukvårdskort

Hur kan jag börja omfattas av den finländska sociala tryggheten? Hur får jag ett FPA-kort? Kan jag få arbetslöshetsförmåner eller familjeförmåner? Inverkar förmåner från utreselandet på FPA-förmånerna? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Maywor

Beställning av EU sjukvårdskort

Oläst inlägg av Maywor » 08 jun 2020, 01:06

Kan jag som finsk medborgare få beställa ett nytt europeiskt sjukvårdskort till min adress i Finland, mitt kort gick ut ifjol? Jag jobbar och bor just nu i Spanien så därför har jag inte automatiskt fått ett nytt kort, men här i Spanien måste jag betala för att få ett nytt europeiskt sjukvårdskort. Så jag vill därför kolla att är det inte möjligt för en finsk medborgare att få ett nytt kort till Finland om det får skickas till en finländsk adress?

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Beställning av EU sjukvårdskort

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 08 jun 2020, 13:10

Hej!

Du har rätt till ett europeiskt sjukvårdskort (European Health Insurance Card, EHIC) beviljat av FPA om du är sjukförsäkrad i Finland eller om Finland ansvarar för dina sjukvårdskostnader.

I ditt meddelande berättar du att du bor och jobbar i Spanien. En arbetstagare som vistas i ett EU- eller EES-land eller Schweiz har i regel rätt till social trygghet i sysselsättningslandet oberoende av hur länge arbetet fortgår eller av bosättningslandet. I så fall kan du beställa ett europeiskt sjukvårdskort från ditt sysselsättningsland Spanien.

Med vänlig hälsning

Sara | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!