Rätt till ett fba kort

Hur kan jag börja omfattas av den finländska sociala tryggheten? Hur får jag ett FPA-kort? Kan jag få arbetslöshetsförmåner eller familjeförmåner? Inverkar förmåner från utreselandet på FPA-förmånerna? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
MonaM

Rätt till ett fba kort

Oläst inlägg av MonaM » 05 dec 2020, 09:06

Min dotter har bott 5 i Berlin, Tyskland.Har hon rätt till ett fba kort för användning vid sjukdomsfall då hon ör hemma på besök?

Användarvisningsbild
Kela | kansainväliset asiat

Re: Rätt till ett fba kort

Oläst inlägg av Kela | kansainväliset asiat » 07 dec 2020, 09:08

Hej Mona!

Det är svårt att säkert säga om din dotter har rätt till FPA-kort eftersom det inte framgår av ditt inlägg varför din dotter bor utomlands.

För att kunna använda FPA-kort måste man ha rätt till social trygghet i Finland. Om man bor utomlands och kommer till Finland endast på besök, har man vanligen inte rätt till social trygghet. Till denna regel finns det några undantagssituationer som du kan kolla här.

Om din dotter inte är säker på om hon har rätt till FPA-kort, kan hon kontakta FPA:s Center för internationella ärenden genom att ringa eller skicka meddelande på e-tjänsten. Hon kan också boka en telefontid så att vi ringer henne från FPA.

Med vänlig hälsning
Johanna | FPA internationella ärenden
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi