Utflyttad från F i 40 år

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Krimaro1

Utflyttad från F i 40 år

Oläst inlägg av Krimaro1 » 10 sep 2021, 22:38

Om man är finsk medborgare men varit utskriven från Finland i 40 år hur kan man återfå rätten till sjukvård om man flyttar tillbaka?

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Utflyttad från F i 40 år

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 13 sep 2021, 10:01

Hej Krimaro1!

Den som bor stadigvarande i Finland har i regel hemkommun här. Du får all nödvändig vård inom den offentliga hälso- och sjukvården på basis av hemkommunen. För registreringen av hemkommun ansvarar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Den som omfattas av den finländska sjukförsäkringen får ett FPA-kort. Som sjukförsäkrad får du ersättning för kostnaderna för privata hälso- och sjukvårdstjänster. Du kan också få ersättning för kostnaderna för läkemedelsinköp och resor i samband med sjukvård.

För att FPA ska kunna utreda din rätt till FPA-förmåner och social trygghet ska du lämna in en anmälan om flyttning till Finland. Du kan lämna in en anmälan om flyttning till Finland via Mitt FPA eller genom att fylla i blanketten Y 77r.

Om du har ytterligare frågor gällande din situation, rekommenderar jag dig att kontakta vårt center för internationella ärenden, för att få mera information om ditt personliga ärende.

Med vänlig hälsning
Vilma | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!