Akut sjukvård i Sverige

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Bekymrad

Akut sjukvård i Sverige

Oläst inlägg av Bekymrad » 17 jan 2020, 17:46

Under en resa i Sverige vände jag mig till den offentliga sjukvården med plötsligt påkomna synstörningar. Visade upp mitt europeiska sjukförsäkringskort och fick ett tillfälligt svenska personnummer, samt betalade 300 SEK för besöket. Konstaterades glaskroppsavlossning, men läkaren ville ha en second opinion och skickade mig till sjukhus, där diagnosen bekräftades.

Jag har i efterhand fått en räkning på 1 775 SEK från sjukhuset. Har förstått saken så att jag ska behandlas enligt samma grunder som svenska medborgare, så jag tror inte jag ska betala en så hög summa för ett remitterat besök som inte ledde till några särskilda behandlingar.

Hur gör jag nu? Jag har försökt fråga det svenska sjukhuset i en mejlväxling som pågått i drygt tre månader. Först fick jag beskedet att jag kunde bortse från fakturan. Sedan fick jag en ny faktura på samma summa för samma besök. De skickar runt mitt mejl mellan olika instanser, jag får svar av olika personer med beklaganden men jag har inte fått något besked om vad som ska göras. Fakturan förfaller till betalning 31 januari 2020.

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Akut sjukvård i Sverige

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 20 jan 2020, 10:25

Hej Bekymrad!

Om du har rätt till social trygghet i Finland och har ett giltigt europeiskt sjukvårdskort som FPA beviljat, har du rätt till akut hälsovård i EU- och EES-länder och i Schweiz. Då betalar du motsvarande klientavgift som den lokala befolkningen betalar.

Du hittar mera information om hälso- och sjukvårdstjänsterna i Sverige här: www.eu-halsovard.fi/halso-och-sjukvards ... d/sverige/

Ta kontakt med faktureraren för att kontrollera hur priset har bestämts i ditt fall. Om faktureraren anser att du ska betala fakturan, kan du ansöka om ersättning hos FPA efter att du har betalat fakturan. Här hittar du anvisningarna om hur man ansöker om ersättning hos FPA: www.kela.fi/web/sv/sjukvard-i-internati ... -utomlands

Hoppas ärendet reder ut sig med faktureraren!

Med vänlig hälsning

Johanna | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!