Två adresser

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
tarasara

Två adresser

Oläst inlägg av tarasara » 16 feb 2020, 13:54

Hej!

Jag undrar om jag kan ha en extra adress i Sverige utan att förlora arbetslöshetsersättning om jag skulle bli arbetslös och andra förmåner. Jag vill alltså fortsätta vara skriven på min adress i Finland men även kunna vara skriven på en adress i Sverige på grund utav medlemskap i en förening där som kräver svensk adress.

hur kan jag gå tillväga?

Vänligen,

Tara

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Två adresser

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 20 feb 2020, 16:33

Hej Tara!

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för befolkningsdatasystemet och registrerar bl.a. adressuppgifterna i systemet. Jag rekommenderar att du kontaktar dem för att kontrollera ifall du kan samtidigt ha en adress i Finland och en adress i Sverige.

Om du ändrar din adress till Sverige, behöver du förklara detta till Folkpensionsanstalten om du får förmåner från FPA (t.ex. arbetslöshetsersättning). Vanligen kan man ha rätt till FPA:s förmåner om man bor stadigvarande i Finland eller arbetar i Finland. Om du är skriven i Sverige och har adress i Sverige, tyder det på att du inte bor i Finland.

Med vänlig hälsning
Johanna | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!